انا مسيحيه: حوار مع الضيفة الفاضلة (هانا مونتانا)

تقليص

عن الكاتب

تقليص

هانا مونتانا مسيحيه اكتشف المزيد حول هانا مونتانا
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • انا مسيحيه: حوار مع الضيفة الفاضلة (هانا مونتانا)

    انا عضوة جديده ..مسيحيه

    عندى اسئله كتير عن الاسلام

    بعد اجابه كل سؤال هسأل السؤال اللى بعده

    لو الموضوع مكانه مش هنا يا ريت الادراة تنقله فى القسم المناسب

    و من فضلكم اللى يجاوب ميتدخلش فى اى حاجة مسيحيه, فقط يجاوب على السؤال ...ويكون على علم بدينه كويس وكلامه بدليل مش تفسير شخصى له

    وبعد اذنكم عايزة ترجمه للاحاديث والايات بلغه عاميه او بسيطه لانى ضعيفه فى اللغه العربيه الفصحى


    السؤال الاول : ايه وظيفه حور العين فى الجنه؟

    [line]-[/line]

    تعليقات الحوار مع الضيفة (هانا مونتانا)
    http://www.hurras.org/vb/showthread.php?t=30954





  • #2
    انا مش علقت على اجابتكو عشان مش تضايقوا

    انا بس بعرف الحقيقه منكو ...ورأيى باحتفظ بيه لنفسى

    وعشان مش يجى حد يقول دى بتكشككنا فى عقيدتنا وجايا تهدمها والكلام دا

    طبعا معترضه على وجود سكس فى الجنه

    عشان انا مؤمنه ان الانسان لما هيموت جسده هيتحلل واللى هيروح لربنا الروح بس ..ازاى بئة الروح هتعمل سكس؟؟

    و عقلى مش مستوعب ان حاجة زى دى تحصل قدام قدوس الرب ازااااااااااى مفيش احترام لوجود ربنا

    وكمان مش ينفع حاجة ربنا يحرمها على الارض ويحللها فى الجنه مش ينفع الشر على الارض يكون خير فى الجنه

    اللى بتقولوا عليه دا اسمه فى الارض زنا هيكون فى الجنه زنا بردو

    جواز وانجاب ودهب وقصور ليه جنتكو دنيويه كدا ؟؟ محدش اتكلم عن متعه وجودنا مع ربنا مش دى اكبر متعه؟؟

    ويا ترى العمر بيبقى ايه نظامه يعنى اللى مات عنده 60 سنه هيبقى فوق كدا بردو ولا هيبقى شاب ؟؟

    ولو هيرجع شاب هيفضل شاب على طول (بما ان الجنه ابديه ملهاش نهايه) ولا هيكبر ويخلف واولاده يخلفو وهكذا

    الموضوع كله غير منطقى ابدا

    تعليق


    • #3
      بسم الله الرحمن الرحيم

      ضيفتنا الكريمة "هانا مونتانا"

      هناك عدة نقاط لا أعلم كيف وصلت لحضرتك بعد ما تفضل به الأخوة!

      آولا لا يجوز أن هناك "سكس" في الجنة ، حيث أن هذه الكلمة تعني العلاقة الحالية المتعارف عليها بين البشر ، من شهوة وقذف وتطهر بعدها كما هو الحالي:

      لكن هل يخبرنا القرآن الكريم بذلك؟!

      لا: بل يؤكد القرآن الكريم أن ممارسة هذه العلاقة مختلفه تماما عما هي في الدنيا فقط هو تشابه أسماء للتقريب لا للتمثيل حيث يقول الله تعالى :

      {وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ}
      [البقرة : 25]

      {وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَنُدْخِلُهُمْ ظِلًّا ظَلِيلًا}
      [النساء : 57]

      فقوله تعالى {لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ} يؤكد أن الأمر مختلف تماما لا نعلم كيفيته ولكن فقط نعرف إسمه فلا مني ولا قذف ولا قذر ولا تطهير!

      [frame="15 98"]
      وقوله تعالى: {وَلَهُمْ فِيهَآ أَزْوَٰجٌ مُّطَهَّرَةٌ} قال ابن أبي طلحة عن ابن عباس: مطهرة من القذر والأذى، وقال مجاهد: من الحيض والغائط والبول والنخام والبزاق والمني والولد، وقال قتادة: مطهرة من الأذى والمأثم، [ تفسير تفسير القرآن الكريم/ ابن كثير]
      [/frame]

      كقوله تعالى تماما

      {مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ}
      [محمد : 15]

      ففي الجنه "خمر" ولكن هل هو كخمر الدنيا المحرم!

      لا بل خمر من نوع وشكل أخر تماما لا يعلمه إلا الله تعالى فما هو إلا الإسم فقط للتقريب لا للتمثيل:

      {بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ (18) لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنْزِفُونَ (19)}
      [الواقعة : 18 - 19]

      فالخمر في الجنه لا تُسكر ولا تُغيب العقل ولا تُسبب الأمراض الحالية {
      لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنْزِفُونَ}!

      إذا ضيفتنا الكريمة يجب عند الحديث عن الجنة أن نتحدث من منطلق قول الله تعالى:

      {فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ}
      [السجدة : 17]

      وقوله تعالى:

      {مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ أُكُلُهَا دَائِمٌ وَظِلُّهَا تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوْا وَعُقْبَى الْكَافِرِينَ النَّارُ}
      [الرعد : 35]

      فكل ما هو موصف عن الجنه ما هو إلا {مَثَلُ الْجَنَّةِ} لا حقيقة مطابقة لما في الدنيا!

      كما تحدث الله تعالى عن باقي نعيم الجنه:

      {وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ}
      [البقرة : 25]


      [frame="15 98"]
      "في قوله تعالى: { كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَـٰذَا ٱلَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهاً }.. حديث عن ثمر الجنة.. وثمر الجنة يختلف عن ثمر الدنيا.. إنك في الدنيا لابد أن تذهب إلى الثمرة وتأتي بها أو يأتيك غيرك بها.. ولكن في الجنة الثمر هو الذي يأتي إليك.. بمجرد أن تشتهيه تجده في يدك.. وتعتقد أن هناك تشابها بين ثمر الدنيا وثمر الجنة.. ولكن الثمر في الجنة ليس كثمر الدنيا لا في طعمه ولا في رائحته.. وإنما يرى أهل الجنة ثمرها ويتحدثون يقولون ربما تكون هذه الثمرة هي ثمرة المانجو أو التين الذي أكلناه في الدنيا.. ولكنها في الحقيقة تختلف تماما.. قد يكون الشكل متشابها ولكن الطعم وكل شيء مختلف..

      في الدنيا كل طعام له فضلات يخرجها الإنسان.. ولكن في الآخرة لا يوجد لطعام فضلات بل أن الإنسان يأكل كما يشاء دون أن يحتاج إلى إخراج فضلات، وذلك لاختلاف ثمار الدنيا عن الآخرة في التكوين..

      إذن ففي الجنة الأنهار مختلفة والثمار مختلفة." [تفسير خواطر محمد متولي الشعراوي]
      [/frame]

      فضيفتنا الفاضلة الحديث عن الجنه ونعيمها لا معنى له الآن إلا بعد معرفة السُبل الموصله للجنه ، فلم نرى مسلما قط ناقش المسيحي عن نعيم الجنه أو .... أو ..... أو أي من هذه الفرعيات، بل النقاش في أساس العقيدة!

      [frame="13 98"]

      لماذا تعبد الثالوث!

      هل طلب المسيح منك العبادة؟

      هل الكتاب المقدس كتاب موثوق: من هم كتبته وتاريخ كتابته ومصداقيته؟

      هل محمد رسول الله؟

      هل القرآن كلام الله؟
      [/frame]

      على هذا يكون النقاش ضيفتنا الكريمة لا الفرعيات بل الأساسيات!

      وفقنا الله تعالى وإياكم للكل خير!


      يرجى مراجعة:

      سين وجيم حول النَعِيمٌ المُقِيمٌ" @ حقيقة الجنة في الإسلام

      @@ حوار بين مسلم و مسيحى حول الجنة و الملكوت , أيهما أفضل ؟ @@

      تعليق


      • #4
        بسم الله الرحمن الرحيم


        المشاركة الأصلية بواسطة هانا مونتانا مشاهدة المشاركة
        اانا طلبت منكم محدش يتدخل فى اى حاجة مسيحيه

        ايه الهدف من رمى الكلام دا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        هو عشان تثبت انك صح تثبت ان غيرك غلط؟؟


        ايه علاقه انك تقولى المسيحيه مش منطقيه بانك تثبت انك منطقى؟
        ضيفتنا الكريمة من أدخل الامور المسيحية هو حضرتك لا نحن عندنما تفضلت بقولك هنا:

        المشاركة الأصلية بواسطة هانا مونتانا مشاهدة المشاركة


        عشان انا مؤمنه ان الانسان لما هيموت جسده هيتحلل واللى هيروح لربنا الروح بس ..ازاى بئة الروح هتعمل ***؟؟

        و عقلى مش مستوعب ان حاجة زى دى تحصل قدام قدوس الرب ازااااااااااى مفيش احترام لوجود ربنا

        وكمان مش ينفع حاجة ربنا يحرمها على الارض ويحللها فى الجنه مش ينفع الشر على الارض يكون خير فى الجنه

        اللى بتقولوا عليه دا اسمه فى الارض زنا هيكون فى الجنه زنا بردو


        فما كان هذا إلا ردا وتوضيحا ، عموما رجاء من حضرتك التعليق عهلى هذه المشاركة (45) ثم مشاهدة ما بها من مواضيع ، ثم ننتظر تعليق حضرتك!

        وفقكم الله تعالى لكل خير!

        تعليق


        • #5
          المشاركة الأصلية بواسطة zaki.mok مشاهدة المشاركة
          لا أنا أجبتك أولا ثم قارنت بين معتقدك و معتقدي فبالمقارنة نعرف الغث من السمين الصح من الخطأ الحق من الباطل
          ثم لست أنت من تقرري ضيفتنا الكريمة هل نقارن أم لا قوانين المنتدى
          ثم أنتي تركتي كل المشاركة و تمسكتي بآخرها
          إن كنت على حق فلما الخوف من المقارنة
          أنتظر أجوبتك كي أعلم طريقة تفكيرك و عقيدتك
          هل إلهك ملتصق بك كما قال بولس؟ إذا كان نعم كيف تجامعين زوجك و إلهك ملتصق بك؟
          دا مش خوف دا نظام

          تعليق


          • #6
            فما كان هذا إلا ردا وتوضيحا ، عموما رجاء من حضرتك التعليق عهلى هذه المشاركة (45) ثم مشاهدة ما بها من مواضيع ، ثم ننتظر تعليق حضرتك!

            انا قريت شويه من موضوع سين وجيم حول النعيم وفيه حاجات كتير مش فاهماها اعمل ايه

            يعنى ايه اتو بيه متشابها ؟؟ تشبيه يعنى هيحصل بجد ولا لاء

            والنقطه التانيه مش مقنعه يعنى ايه الجسد هو اللى تحمل المشقه وهو اللى ارتكب الذنوب

            الجسد لا حول له ولا قوه احنا اللى بنأمره ينفذ اللى احنا عايزينه

            ويعنى ايه وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا

            ويعنى ايه فالمرآة في الجنة سينشئها الله تعالى إنشاءً آخر، فيبقى أول تكريم للمرأة المسلمة في الجنة إنشاء الله لها .

            لسه هكمل بقيه الموضوع بس كمان شويه عشان تعبت....

            تعليق


            • #7
              @ويعنى ايه
              { كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ (18) وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّيُّونَ (19) كِتَابٌ مَرْقُومٌ (20) يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ (21) }
              (المطففين : 21:18)


              التفسير اللى مكتوب مفهمتش منه ولا كلمه

              @ للرجل "زوجتان" من الحور العين وليس "72"

              وليه له 2 ؟؟ ليه الواحده مش كفايه ناقصها ايه؟؟ وليه مش اكتر من 2 ؟ حرام يعنى ولا ايه افرض حد نفسه فى اكتر يعمل ايه

              @ يعنى ايه ولكن طعامهم ذاك جشاء كرشح المسك . يلهمون التسبيح والحمد ، كما يلهمون النفس .

              تعليق


              • #8
                هروح اكمل مزاكرة شويه لغايه ما حد يرد على اخر مشاركتين ليا ..باى ناو

                تعليق


                • #9
                  اه صح هو انتو بترقوا الاعضاء المسيحيين ولا هفضل عضوة جديده على طول؟؟؟

                  تعليق


                  • #10
                    بسم الله الرحمن الرحيم

                    ضيفتنا الكريمة ، شاكرين لحضرتك الإستجابة ومشاهدة الموضوع وسيتم الرد على نقاط حضرتك بالتفصيل إن شاء الله:

                    سائلين الله تعالى أن يهدينا جميعا غلى ما يحب ويرضى.



                    1-

                    المشاركة الأصلية بواسطة هانا مونتانا مشاهدة المشاركة
                    يعنى ايه اتو بيه متشابها ؟؟ تشبيه يعنى هيحصل بجد ولا لاء
                    ضيفتنا الكريمة لو قال الله تعالى على سبيل المثال الجنه فيها "بعدول" و "شمغون" و "عندون" و ...... إلخ!

                    هل سيفهم الشخص هنا شيئ ، هل سيحركه بالجنة شيئا! هل سيدفعه للطاعة دافع؟!

                    بالطبع لا فانا لا أعلم ما هي هذه الاشياء حتى أتحبب إليها!

                    فالإنسان ضيفتنا عدو ما يجهل ، فحتى عندما يشاهد الفرد نوع من "البطيخ" مربع الشكل مثلا غير الكروي المتعارف عليه أو حتى عندما يواجه شخص عربي نوع او إسم غريب من الطعام كالطعام الصيني او الهندي ، فهو بالطبيعة يخاف ان يأكل أو يقترب منه حيث انه غير مألوف له!

                    لذلك الله تعالى أعطانا عن نعيم الجنه أشياء بمسميات معروفه فقط لإزالة الخوف والرهبة ، فالأسماء متشابهة ولكن الطبيعة مختلفة!

                    فأنا إنسان لدي أنف والفيل لديه انف ، فهل أنفي كانف الفيل!

                    ففي الجنه ثمار وفي الدنيا ثمار ، ولكن هل ثمار الجنه كثمار الدنيا؟! لا بل هو إشتراك في الإسم لتجنب الرهبة من المجهول لا اكثر!


                    انا أعوم والسمكة تعوم ، هل سباحتي كسباحة السمكة ؟!

                    ففي الدنيا جماع و في الجنه جماع ، ولكن هل جماع الدنيا كجماع الأخرة ؟! بالطبع لا بل هو إشتراك في المسمى فقط!
                    {وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ}: مطهرة من القذر والأذى مطهرة من الحيض والغائط والبول والنخام والبزاق والمني والولدد.

                    وهكذا ضيفتنا الكريمة حينما يقول تعالى:

                    {وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ}
                    [البقرة : 25]

                    فالثمر في الجنة ليس كثمر الدنيا لا في طعمه ولا في رائحته ولكن فقط في إسمه لإزالة الرهبة من شيئ مجهول ، في الدنيا كل طعام له فضلات يخرجها الإنسان.. ولكن في الآخرة لا يوجد لطعام فضلات بل أن الإنسان يأكل كما يشاء دون أن يحتاج إلى إخراج فضلات، وذلك لاختلاف ثمار الدنيا عن الآخرة في التكوين.. إذن ففي الجنة الأنهار مختلفة والثمار مختلفة

                    [line]-[/line]

                    2-
                    المشاركة الأصلية بواسطة هانا مونتانا مشاهدة المشاركة
                    والنقطه التانيه مش مقنعه يعنى ايه الجسد هو اللى تحمل المشقه وهو اللى ارتكب الذنوب
                    من الذي يتحمل مشقة الصيام والجوع والعطش يا ضيفتنا؟!

                    من الذي يتحمل طول الوقوف في الصلاة والركوع والسجود؟!

                    من الذي يتحمل مشقة السفر والحج والمعاناة؟!


                    وعلى النقيض:

                    من الذي مد يده وسرق؟! ، من الذي وقتل؟! ، من الذي زنى؟! من الذي شرب الخمر وتأثر بها؟!

                    هل الروح ام الجسد؟!

                    الجسد هو من يتحمل المشقة البدنية والعضلية لكل التكاليف وهو آيضا وسيلة الطاعة او المعصية ، فمن الواجب ان يكون له نصيب في الثواب والعقاب؟

                    فلا يقول قائل أن يبقى الجسد ساعات وأيام متحمل مشقة الصيام النفسية والبدنة ، ثم في النهاية أقول له: شكرا مصيرك التراب وإنما النعيم فقط للروح!

                    لا يقول قائل أن يتمتع الجسد بشرب الخمر والسرقة والزنى ثم أقول له: مبروك لقد نجوت فمن سيعاقب هي الروح لا أنت؟!


                    ضيفتنا الكريمة ، قسم الله تعالى (في الإسلام) النعيم إلا شقين:

                    الشق الاول النعيم الروحي: من رؤية وجه الله تعالى:

                    {وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ (22) إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ (23)}
                    [القيامة : 22 - 23]

                    *
                    ونزع الحقد والحسد والكراهية من النفوس:

                    {وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ وَنُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ}
                    [الأعراف : 43]

                    * عدم سماع اللغو والكذب والغش والخداع:

                    {لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِيمًا (25) إِلَّا قِيلًا سَلَامًا سَلَامًا (26)}
                    [الواقعة : 25 - 26]

                    الشق الثاني النعيم الجسدي: وهو كل ما يتعلق بما تستفسرين عنه حضرتك من ثمار وانها وفواكه وحور إلى أخرة ...


                    [line]-[/line]

                    3-
                    المشاركة الأصلية بواسطة هانا مونتانا مشاهدة المشاركة
                    ويعنى ايه فالمرآة في الجنة سينشئها الله تعالى إنشاءً آخر، فيبقى أول تكريم للمرأة المسلمة في الجنة إنشاء الله لها .
                    من نعيم المرأة في الجنه أنها ستكون على أجمل ما تكون الصورة ، فسيخلقها الله تعالى خلق أخر كما قال عز وجل:

                    {إِنَّا أَنْشَأْنَاهُنَّ إِنْشَاءً (35) فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَارًا (36) عُرُبًا أَتْرَابًا (37)}
                    [الواقعة : 35 - 37]

                    فستكون المرأة في أفضل ما تكون من الجمال والطبيعة اكثر مما تتصور هي فستكون في سن متقارب مع زوجها ، وتعود شابه حتى إن ماتت في العجزكما جاء في الحديث:

                    أن امرأة عجوزا جاءته تقول له : يا رسول الله ادع الله لي أن يدخلني الجنة فقال لها : يا أم فلان إن الجنة لا يدخلها عجوز وانزعجت المرأة وبكت ظنا منها أنها لن تدخل الجنة فلما رأى ذلك منها بين لها غرضه أن العجوز لن تدخل الجنة عجوزا بل ينشئها الله خلقا آخر فتدخلها شابة بكرا وتلا عليها قول الله تعالى : { إنا أنشأناهن إنشاء فجعلناهن أبكارا عربا أترابا} .
                    الراوي: الحسن المحدث: الألباني - المصدر: غاية المرام - الصفحة أو الرقم: 375
                    خلاصة حكم المحدث: حسن [ ثم تراجع الشيخ وصححه ، انظر : " السلسلة الصحيحة " رقم : 2987 ]


                    [line]-[/line]

                    4-
                    المشاركة الأصلية بواسطة هانا مونتانا مشاهدة المشاركة
                    @ للرجل "زوجتان" من الحور العين وليس "72"
                    وليه له 2 ؟؟ ليه الواحده مش كفايه ناقصها ايه؟؟ وليه مش اكتر من 2 ؟ حرام يعنى ولا ايه افرض حد نفسه فى اكتر يعمل ايه

                    إن إتفقنا أن النعيم غير النعيم والوضع المتحدث عنه لا يُمت لهذا العالم بصلة ، فلن تفرق معنا أثنان أم ثلاثة أو مائة أو حتى ألف ، المهم الآن أن ننتهي من النقطة الاولى.

                    5-
                    المشاركة الأصلية بواسطة هانا مونتانا مشاهدة المشاركة
                    @ يعنى ايه ولكن طعامهم ذاك جشاء كرشح المسك . يلهمون التسبيح والحمد ، كما يلهمون النفس .
                    كما بينا سابقا ضيفتننا الكريمة في الدنيا كل طعام له فضلات يخرجها الإنسان.. ولكن في الآخرة لا يوجد لطعام فضلات بل أن الإنسان يأكل كما يشاء دون أن يحتاج إلى إخراج فضلات بل تخرق في صورة مسك!

                    في إنتظار عودة حضرتك لأي سؤال اخر ضيفتنا الكريمة ، ومذاكرة موفقة بإذن الله تعالى وبالتوفيق والنجاح.

                    وفقنا الله تعالى وإياكم لكل خير!


                    تعليق


                    • #11
                      شكرا استاذ truth انا فهمت خلاص

                      تعليق


                      • #12
                        @ the truth

                        دا تعليقى على النقط اللى حضرتك رديت عليها

                        1- اوك

                        2- لسه مش مقتنعه ان الجسد هو اللى صام وهو اللى سرق او قتل

                        لان افعال الانسان سواء حلوة او وحشه بتحدد بالتناسق بين الانا والهو والانا الاعلى (نظريه فرويد )

                        والهو اللى بيمثل الجسد وشهواته هو مش بيهمه عباده ربنا ولا بيهمه حاجة غير متعته اللى عايزها تتنفذ وبس

                        وطبعا لان الانسان مش (الهو) بس فدا مش بيحصل يا الا مكنش هيبقى فيه فرق بيننا وبين الحيوانات

                        بنلاقى الانا الاعلى (وهى الضمير او الدين ) بتفرض عليه انه ميعملش الحاجة الغلط بتفرض عليه يصوم عشان ربنا بتفرض عليه يصلى حتى لو الهو مش قابل كدا

                        ولان بردو دا مش بيحصل ومش كل الناس ماشيه بضميرها ودينها ومش كل الناس ملايكه هنا بيظهر دور (الانا )

                        وهو اللى بينسق ويوفق بين طلبات الهو والانا الاعلى

                        اذن افعال الانسان مينفعش نحملها (للهو) او للجسد لانه ملوش دعوة هو بيطلب اه لكن بيتحكم فيه الانا الاعلى

                        يبقى ملوش ذنب يتعذب ولا له حق انه يتمتع فى الجنه بحاجة عشان كدا بيعود للتراب وملوش اى قيمه

                        مش عارفه حضرتك فهمت اللى عايزة اقوله ولا لاء بس انا مش عارفه اشرحها عربى

                        3- انا مش شايفه انى لما افضل شباب طول حياتى الابديه دى حاجة حلوة بالعكس انا شايفاها حاجة ممله

                        ومن نعم ربنا علينا ان كل مرحله ليها متعتها من اول الطفوله للشباب حتى مرحله السن الكبير انه يبقى عجوز يعنى

                        انا لو حد قالى هخليكى طول عمرك شباب مش هوافق لانى همل من دا وهتمنى انى اروح لمرحله تانيه هتمنى انى اكون جده وليا احفاد وهكذا

                        يعنى دى مش متعه ولا حاجة

                        4&5 اووووك

                        تعليق


                        • #13
                          بسم الله الرحمن الرحيم

                          الاخوة والاخوات الكرام بارك اللهم لكم فيكم ومنكم جميعا نتعلم دائما!

                          * ضيفتنا الفاضلة "
                          هانا مونتانا" شاكرين لحضرتك ثانيا حُسن المتابعة والصدق مع النفس ، الله تعالى نسأل أن يوفقنا جميعا لكل خير!

                          والحمد لله رب العالمين للوصول إلى إتفاق على ثلاث نقاط ولم يبقى إلا نقطتان فقط!

                          1-


                          المشاركة الأصلية بواسطة هانا مونتانا مشاهدة المشاركة
                          2- لسه مش مقتنعه ان الجسد هو اللى صام وهو اللى سرق او قتل

                          ضيفتنا الكريمة سؤال بسيط :

                          في الدنيا: حينما يرتكب شخص ما في اي دولة بالعالم جريمة سرقة أو قتل أو .....

                          هل يقضى عليه القضاء ، بقضاء مدة العقوبة في مصحة نفسيه حيث تعاقب روحه لا جسده ، ام أن العقاب يكون داخل السجون وقد يصل إلى الإعدام والعذاب الجسدي!

                          ثم لم أختلف مع حضرتك مطلقا أنه مسؤولية النفس آيضا ، ولكن لا يمكن القول انها مسؤولية منفردة للروح!

                          فهي مسؤولية مشتركة بين النقس (المدبر) والجسد (المنقذ) سواء في الخير أو الشر ، ومثال اخر على ذلك!

                          لو قام مجموهة بتدبير جريمة قتل او سرقة فهناك المخطط (النفس) وهناك المنفذين (الجسد)!

                          فهل من العدل عند معاقبتهم أن أحاكم من قام بوضع الخطة فقط دون معاقبة المنفذين للعملية ؟!

                          إجابة حضرتك على هذه الأسئلة ضيفتنا ، هي الإجابة على السؤال المطروح من حضرتك تعليقا على النقطة الثالثة!


                          [line]-[/line]

                          2-

                          المشاركة الأصلية بواسطة هانا مونتانا مشاهدة المشاركة
                          3- انا مش شايفه انى لما افضل شباب طول حياتى الابديه دى حاجة حلوة بالعكس انا شايفاها حاجة ممله
                          ضيفتنا الكريمة هذه مسأله نسبية ، ولكن الأغلبية الساحقة هو ما نراه من إنفاق مليارات الدولارات حول العالم من النساء في عماليات التجميل وشد الوجه إلى أخره .... من اجل الحفاظ على مرحلة عمرية محددة .

                          MBC: البريطانيات مستعدات لإنفاق كل مدخراتهن على عمليات التجميل


                          ففي الحقيقة لا يختلف الكثير أن اكثر ما يهم المراة هو الحفاظ على أنوثتها ومرحلة شبابها اطول فترة ممكنه!

                          ثم في الجنه كما قلنا هناك نعيمان : الروحي والجسدي ، ومن نعيم الروح في الجنه هو عدم الشعور بالملل مطلقا!

                          {خَالِدِينَ فِيهَا لَا يَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلًا}
                          [الكهف : 108]


                          ويسعدنا جميعا مناقشة ما تبقى لدى حضرتك من أسئلة.

                          ووفقكم الله تعالى


                          تعليق


                          • #14
                            انا هقفل عشان ماما صحت بااى

                            تعليق


                            • #15
                              أهلا بك ومرحبا ضيفتنا الكريمة هانا مونتانا

                              نسأل الله لك طيب المقام بيننا

                              سيتم الآن بعد مشاورة الإدارة تخصيص متحاور واحد فقط معك حتى لا يتم تشتيتك ولا تشتيت أحد المتابعين

                              وهذا تنظيما للحوار فقط ليس إلا ولا يقدح في أحد من إخواننا الفضلاء الذين شاركوا بالموضوع

                              سيُغلق الموضوع مؤقتا لحين اختيار المحاور لضيفتنا الكريمة هانا

                              منعا لأي تشتيت


                              وبالله التوفيق

                              وَلاَ تَرْكَنُواْ إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِيَاء ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ
                              أي لا تميلوا إلى الظالمين والكافرين بمودة أو مداهنة أو رضا بأعمالهم فتمسكم النار

                              تعليق

                              مواضيع ذات صلة

                              تقليص

                              المواضيع إحصائيات آخر مشاركة
                              ابتدأ بواسطة محمد خالد, منذ 4 أسابيع
                              رد 1
                              34 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة *اسلامي عزي*
                              بواسطة *اسلامي عزي*
                               
                              ابتدأ بواسطة خادم للجناب النبوى الشريف, 22 أكت, 2023, 06:48 ص
                              ردود 0
                              34 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة خادم للجناب النبوى الشريف  
                              ابتدأ بواسطة د.أمير عبدالله, 28 أغس, 2023, 07:58 ص
                              ردود 0
                              19 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة د.أمير عبدالله  
                              ابتدأ بواسطة mohamed faid, 18 ماي, 2023, 07:38 م
                              ردود 0
                              35 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة mohamed faid
                              بواسطة mohamed faid
                               
                              ابتدأ بواسطة Aiman93, 24 يون, 2022, 11:04 ص
                              رد 1
                              27 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة عاشق طيبة
                              بواسطة عاشق طيبة
                               
                              يعمل...
                              X