هل أنت مؤهل للزواج ؟

تقليص

عن الكاتب

تقليص

الشرقاوى مسلم معرفة المزيد عن الشرقاوى
X
تقليص
الأولى السابق التالي الأخيرة
من يُشاهد هذا الموضوع الآن: 1 (0 أعضاء و 1 زوار)
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • هل أنت مؤهل للزواج ؟



    إذا كنت لا تعرف هذه الـ 8 أشياء، فأنت غير مؤهل للزواج


    دائما ما نسمع مقولة "الزواج أكثر من مجرد ارتباط على الورق" ودائما ما ينصحنا الكبار بالتمرس في الحياة أولا قبل اتخاذ خطوة الزواج، وإذا كنت غير مقتنع بما يقولون، فعليك أن تسأل نفسك، هل أنت مؤهل للزواج أم لا؟ وسوف تصل إلى إجابة مقنعة إذا علمت أنه ما لم تعرف هذه الأشياء فأنت غير مؤهل للزواج مطلقا:


    1- تتحمل مشاركة شخص آخر على السرير ولا تنام وتبرطع براحتك كما كنت في الماضي.

    2- يجيلك قلب تدي الفلوس إللي معاك لشخص آخر كي يستمتع هو بها.

    3- أن تنتقص من احتياجاتك الأساسية من أجل شراء روج ومسكرة.

    4- هل الخيار الكبير أغلى أم الصغير هو الأغلى؟ فأنت الذي ستقوم بمهمة شراء الخضروات بعد ذلك وعليك أن تعرف هذه الأشياء من الآن.

    5-عليك أن تتعلم كيف يكون الكلام إللي في قلبك موجود برضه في قلبك ولا يخرج على لسانك تحسبا للمشاكل التي قد تواجهها بسبب أفكارك.

    6-لك القدرة على تحمل إهانة والدتك والتقليل من شأن أسرتك من امرأة تدعى حماتك.

    7-تكون قادرا على رفض طلب الأصدقاء وهم يعزموك على خروجة بلوشي، ويكون السبب رغبة زوجتك في اصطحابك لزيارة بنت عمها نظرا لنجاح ابنتها في تالتة ابتدائي.

    8-أن تتحمل الجوع لمدة 4 ساعات، وبعد مرور هذا الوقت عليك أن تكون قادرا على تحمل أي عك تقدمه لك زوجتك.

    فإذا كنت يا عزيزي لا تعرف كيفية القيام بالشياء السابقة فللأسف أنت غير مؤهل للزواج


    من بريد ... رسالة ....
    التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:58 ص.
    الـ SHARKـاوي
    إستراتيجيتي في تجاهل السفهاء:
    ذبحهم بالتهميش، وإلغاء وجودهم المزعج على هذا الكوكب، بعدوى الأفكار،
    فالأفكار قبل الأشخاص، لأن الأفكار لها أجنحة، فأصيبهم بعدواها الجميلة. وهذا الواقع المظلم الذي نعيش سيتغير بالأفكار،
    فنحن في عصر التنوير والإعصار المعرفي، ولا بد للمريض أن يصح، ولا بد للجاهل أن يتعلم، ولا بد لمن لا يتغير، أن يجبره الواقع على التغير،
    ولا بد لمن تحكمه الأموات، الغائب عن الوعي، أن يستيقظ من نومة أهل الكهف أو يبقى نائما دون أثر، لا يحكم الأحياء!

  • #2
    بارك الله في اخي الحبيب الشرقاوي
    وبارك الله في اختي الفضلة في حب الله
    على كده كل المتزوجين تتوافر فيهم هذه الشروط؟
    التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:58 ص.

    تعليق


    • #3
      المشاركة الأصلية بواسطة ابو تسنيم مشاهدة المشاركة
      على كده كل المتزوجين تتوافر فيهم هذه الشروط؟
      للأسف الشديد يامولانا

      99.9999% من الشباب غير مؤهل للزواج ... ومع ذلك كل واحد منهم سيتخيل نفسه روميو او سي السيد العصر والاوان وإنه هو و فقط من سيستطيع أن ياتي بالذيب من ديله.
      وطبعا نفس المصير

      -----------

      أسعد الله أيامكم
      التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:58 ص.
      الـ SHARKـاوي
      إستراتيجيتي في تجاهل السفهاء:
      ذبحهم بالتهميش، وإلغاء وجودهم المزعج على هذا الكوكب، بعدوى الأفكار،
      فالأفكار قبل الأشخاص، لأن الأفكار لها أجنحة، فأصيبهم بعدواها الجميلة. وهذا الواقع المظلم الذي نعيش سيتغير بالأفكار،
      فنحن في عصر التنوير والإعصار المعرفي، ولا بد للمريض أن يصح، ولا بد للجاهل أن يتعلم، ولا بد لمن لا يتغير، أن يجبره الواقع على التغير،
      ولا بد لمن تحكمه الأموات، الغائب عن الوعي، أن يستيقظ من نومة أهل الكهف أو يبقى نائما دون أثر، لا يحكم الأحياء!

      تعليق


      • #4
        بسم الله الرحمن الرحيم والحمد لله رب العالمين
        وبعـــــــــــــــــــــد

        ما شاء الله إحنا فاتحين المنتدي علشان نخلي الشباب يضربوا عن الزواج .
        يا شرقاوي خلي الطابق مستور وكل واحد وقسمته ونصيبه .
        والموضوع بسيط جدا نحلل بقي النقاط السابق ذكرها :

        1- تتحمل مشاركة شخص آخر على السرير ولا تنام وتبرطع براحتك كما كنت في الماضي.

        طيب معلش الكلام ده في الصيف الحار ولكن في الشتاء ستكون سعيد بوجود دفاية جنبك علي السرير .
        2- يجيلك قلب تدي الفلوس إللي معاك لشخص آخر كي يستمتع هو بها.

        تذكر قول الشاعر :
        ما إستحق أن يولد من عاش لنفسه فقط .
        وقول رسولنا الكريم " كلكم راع وكل مسؤل عن رعيته "
        وبكده تدفع وإنت مبسوط
        3- أن تنتقص من احتياجاتك الأساسية من أجل شراء روج ومسكرة.

        إنت دايما كده يا شرقاوي متحامل علي السيدات .
        أولا :مش كلهم كده .
        ثانيا : ماهو ليك علشان عينيك ما تبص بره .
        وأخيرا لو إتبعت تعاليم رسولنا الكريم حين قال " فإظفر بذات الدين تربت يداك " لتجنبت هذا الإسراف .

        4- هل الخيار الكبير أغلى أم الصغير هو الأغلى؟ فأنت الذي ستقوم بمهمة شراء الخضروات بعد ذلك وعليك أن تعرف هذه الأشياء من الآن.

        وماله مش أحسن ما تتركها تذهب للأسواق وهذا ينظر لها أو هذا يرميها بكلمة كده ولا كده .

        5-عليك أن تتعلم كيف يكون الكلام إللي في قلبك موجود برضه في قلبك ولا يخرج على لسانك تحسبا للمشاكل التي قد تواجهها بسبب أفكارك.

        هههههههههه المثل بيقول :
        لو كان الكلام من فضة يبقي السكوت من ذهب .
        الأمر متروك للخبره فهناك ما يقال وهناك ما لا يقال منعا للنكد الاسري الذي يقصده الشرقاوي .
        6-لك القدرة على تحمل إهانة والدتك والتقليل من شأن أسرتك من امرأة تدعى حماتك.

        تصدق لو قلت لك إن بعض الحماوات أفضل من الإمهات .
        لسه بالأمس كانت إحدي السيدات تشتكي من والدتها لحمتها .
        وكان ردي عليها " إنت عارفه السن له حكمه " والدتك ما تقصدش .
        7-تكون قادرا على رفض طلب الأصدقاء وهم يعزموك على خروجة بلوشي، ويكون السبب رغبة زوجتك في اصطحابك لزيارة بنت عمها نظرا لنجاح ابنتها في تالتة ابتدائي
        يا سيدي خليك فري إعتبرها صله رحم لمزيد من الموده والمحبة والألفه .
        مش يمكن البنت دي تبقي زوجة إبنك مستقبلا وهي اللي تشيلك من علي الإرض شيل .
        8-أن تتحمل الجوع لمدة 4 ساعات، وبعد مرور هذا الوقت عليك أن تكون قادرا على تحمل أي عك تقدمه لك زوجتك.

        ما حدش نزل متعلم كل حاجة والبركة فيك .
        التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:58 ص.
        بين الشك واليقين مسافات , وبين الشر والخير خطوات فهيا بنا نقطع المسافات بالخطوات لنصل الي اليقين والثبات .

        (( أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمد رسول الله ))

        تعليق


        • #5
          السلام عليكم
          يا شرقاوي خلي الطابق مستور وكل واحد وقسمته ونصيبه .


          هو نزل منها نوع جديد "مستورد" يامولانا

          يا عزيزي كلنا هذا الرجل

          لكن عاوز أسالك سؤال:

          هو أنت دلوقتى قاعد جنب المدام ولا المدام اللى بتكتب لك؟

          ----------

          بصراحه واضح إن أختنا في حب الله عاوزه مصيرها يكون زي مصير "إبنة صلاح الدين"
          يادكتوره خليكي على جنب أحسن .... كان غيرك أشطر

          الأخت رسالة حق قالت "هو أنت وحشك النقار؟" ...... هو اللى بيقول الحق يبقى نقار يا أخواننا؟

          على اى حال

          أنا و من هذا المنبر أقول للشباب:

          تزوجوا .... خير البر عاجله ... ولايغني حذر عن قدر



          الله معكم
          التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:57 ص.
          الـ SHARKـاوي
          إستراتيجيتي في تجاهل السفهاء:
          ذبحهم بالتهميش، وإلغاء وجودهم المزعج على هذا الكوكب، بعدوى الأفكار،
          فالأفكار قبل الأشخاص، لأن الأفكار لها أجنحة، فأصيبهم بعدواها الجميلة. وهذا الواقع المظلم الذي نعيش سيتغير بالأفكار،
          فنحن في عصر التنوير والإعصار المعرفي، ولا بد للمريض أن يصح، ولا بد للجاهل أن يتعلم، ولا بد لمن لا يتغير، أن يجبره الواقع على التغير،
          ولا بد لمن تحكمه الأموات، الغائب عن الوعي، أن يستيقظ من نومة أهل الكهف أو يبقى نائما دون أثر، لا يحكم الأحياء!

          تعليق


          • #6
            المشاركة الأصلية بواسطة الشرقاوى مشاهدة المشاركة


            أن تتحمل الجوع لمدة 4 ساعات، وبعد مرور هذا الوقت عليك أن تكون قادرا على تحمل أي عك تقدمه لك زوجتك.
            .
            4 ساعات بس
            يا عم احمد ربنا, الدور والباقي علي اللي مقضيها صيام غصبن عنه
            سلام بقه علشان اروح اتغدي الساعة 9 بليل
            وادعولي متتطلعش تونة او سوسيس
            التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:57 ص.
            [frame="2 90"]



            [/frame]

            تعليق


            • #7
              بسم الله الرحمن الرحيم والحمد لله رب العالمين
              وبعــــــــــــــــــد
              لكن عاوز أسالك سؤال:

              هو أنت دلوقتى قاعد جنب المدام ولا المدام اللى بتكتب لك؟


              يا شرقاوي أنا بكتب لكم من المكتب مش من المنزل
              يعني لا المدام جنبي ولا بتكتبي ...............

              بس الحيطان لها ودان


              بصراحه واضح إن أختنا في حب الله عاوزه مصيرها يكون زي مصير"إبنة صلاح الدين"

              يادكتوره خليكي على جنب أحسن .... كان غيرك أشطر
              إسمعي كلام الشرقاوي :
              علشان تفضلي معانا حاكم الشرقوي سره باتع .

              فيك يا إبنه صلاح الدين .


              سلام بقه علشان اروح اتغدي الساعة 9بليلوادعولي متتطلعش تونة اوسوسيس


              طيب أنت داخل البيت الساعة كام ؟؟؟؟؟

              هو إيه كان مصيرها؟!!!
              ده مش علشان انا خايفة طبعا

              أتعينت في الإشراف .........زيك بالظبط
              ودافعت عن النساء...........زيك بالضبط
              وبعد طول نقاش .
              .
              .
              .
              .
              .
              .

              .
              .

              خرجت ولم تعد
              يارب ترجع لنا بالسلامة
              التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:57 ص.
              بين الشك واليقين مسافات , وبين الشر والخير خطوات فهيا بنا نقطع المسافات بالخطوات لنصل الي اليقين والثبات .

              (( أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمد رسول الله ))

              تعليق


              • #8
                السلام عليكم

                مولانا في رده الموضوعي التاني قال:

                يا شرقاوي أنا بكتب لكم من المكتب مش من المنزل
                يعني لا المدام جنبي ولا بتكتبي ...............
                بس الحيطان لها ودان
                لاحظو النقاط بالاحمر .... المعنى في بطن الشاعر

                انا شخصيا اقدر موقفك جدا يا مولانا

                ومعاك حق نقول كمان لنرى الحق من الللاحق:


                1- تتحمل مشاركة شخص آخر على السرير ولا تنام وتبرطع براحتك كما كنت في الماضي.
                حد عنده مانع أنه كان يبرطع ع السرير قبل الزواج؟

                إلا إذا كان من سكان خيم الإيواء ... لا أعرف لماذا يريد الزواج إذا

                2- يجيلك قلب تدي الفلوس إللي معاك لشخص آخر كي يستمتع هو بها.
                موروثات الجدات: قصقصى طيرك ليلوف بغيرك

                3- أن تنتقص من احتياجاتك الأساسية من أجل شراء روج ومسكرة.
                هذا ليس شرط اساسي

                مكن ينتقصها من أجل الكوافير والخياطه

                4- هل الخيار الكبير أغلى أم الصغير هو الأغلى؟ فأنت الذي ستقوم بمهمة شراء الخضروات بعد ذلك وعليك أن تعرف هذه الأشياء من الآن.
                حد عنده مانع؟

                5-عليك أن تتعلم كيف يكون الكلام إللي في قلبك موجود برضه في قلبك ولا يخرج على لسانك تحسبا للمشاكل التي قد تواجهها بسبب أفكارك.
                السر اللى يخرج من إثنين مايبقاش سر ......... تخيل لو خرج لحماتك

                6-لك القدرة على تحمل إهانة والدتك والتقليل من شأن أسرتك من امرأة تدعى حماتك.
                صحيح مش كلهم ........ لكن معظمهم .... مين عنده إستعداد يستحمل المخاطره دى؟

                7-تكون قادرا على رفض طلب الأصدقاء وهم يعزموك على خروجة بلوشي، ويكون السبب رغبة زوجتك في اصطحابك لزيارة بنت عمها نظرا لنجاح ابنتها في تالتة ابتدائي.
                طبعا يعني هتروح لوحدها؟

                ظل راجل ولا ظل حيطه

                8-أن تتحمل الجوع لمدة 4 ساعات، وبعد مرور هذا الوقت عليك أن تكون قادرا على تحمل أي عك تقدمه لك زوجتك.

                المصيبه لو فكرت تصبر نفسك بأى شيئ غير العك بتاع المودام ..... نكد وخناقه ... ومش بعيد تخلعك

                الله يكون في عوننا

                التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:57 ص.
                الـ SHARKـاوي
                إستراتيجيتي في تجاهل السفهاء:
                ذبحهم بالتهميش، وإلغاء وجودهم المزعج على هذا الكوكب، بعدوى الأفكار،
                فالأفكار قبل الأشخاص، لأن الأفكار لها أجنحة، فأصيبهم بعدواها الجميلة. وهذا الواقع المظلم الذي نعيش سيتغير بالأفكار،
                فنحن في عصر التنوير والإعصار المعرفي، ولا بد للمريض أن يصح، ولا بد للجاهل أن يتعلم، ولا بد لمن لا يتغير، أن يجبره الواقع على التغير،
                ولا بد لمن تحكمه الأموات، الغائب عن الوعي، أن يستيقظ من نومة أهل الكهف أو يبقى نائما دون أثر، لا يحكم الأحياء!

                تعليق


                • #9
                  السلام عليكم

                  عادة لا اتبادل المعلومات الشخصيه على النت لكن البعض يعلم تماما كل شيئ لكن ساجيبك على سؤال واحد

                  يعنى انت ما عندكش بنا ت!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                  عندي مريم

                  قصدك ايه احنا عواجيز مثلا
                  قصدت الشباب وليس الشابات

                  الله معكم
                  التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:57 ص.
                  الـ SHARKـاوي
                  إستراتيجيتي في تجاهل السفهاء:
                  ذبحهم بالتهميش، وإلغاء وجودهم المزعج على هذا الكوكب، بعدوى الأفكار،
                  فالأفكار قبل الأشخاص، لأن الأفكار لها أجنحة، فأصيبهم بعدواها الجميلة. وهذا الواقع المظلم الذي نعيش سيتغير بالأفكار،
                  فنحن في عصر التنوير والإعصار المعرفي، ولا بد للمريض أن يصح، ولا بد للجاهل أن يتعلم، ولا بد لمن لا يتغير، أن يجبره الواقع على التغير،
                  ولا بد لمن تحكمه الأموات، الغائب عن الوعي، أن يستيقظ من نومة أهل الكهف أو يبقى نائما دون أثر، لا يحكم الأحياء!

                  تعليق


                  • #10
                    يا مولانا الشرقاوي
                    قول و اتكلم الله يقويك عشان أنا جوايا كبت و مدايق
                    و أنت ما شاء الله بتعبر عن اللي عايز اقولة
                    ساعات بس
                    يا عم احمد ربنا, الدور والباقي علي اللي مقضيها صيام غصبن عنه
                    سلام بقه علشان اروح اتغدي الساعة 9 بليل
                    وادعولي متتطلعش تونة او سوسيس
                    دا مش لو عملت اكل أساسا
                    انا تقريبا معظم أيام الاسبوع أنا اللي بطبخ
                    التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:57 ص.
                    اقتباس:
                    نحري دون نحرك ,عرضي فدي عرضك, نفسي فدي نفسك
                    بأبي أنت و أمي يا رسول الله
                    ****
                    بنات المسلمين هنا سبايا ..... وشمس المكرمات هنا تغيب
                    تبيت كريمة اختي وتصحو .... وقد الغى كرامتها الغريب
                    تخبّئ وجهها ياليت شعري..... بماذا ينطق الوجه الكئيب
                    يموت الطفل في احضان ام ..... تهدهده وقد جف الحليب


                    منتدى حراس العقيدة يشترط توثيق المواضيع، ويعتبره شرط أساسي لاعتمادها. فلا يقبل أي موضوع لأي عضو كان (عضو,مشرف,مدير أو عضو شرف) إن لم تكن المعلومات الواردة به موثقة.

                    التوثيق ,التوثيق,التوثيق
                    بارك الله فيكم

                    تعليق


                    • #11
                      المشاركة الأصلية بواسطة الشرقاوى
                      لأنى أعبر عن نبض الجماهير الكادحه والتى تعاني من موروثات التنكيد
                      آة , عبر عن نبضنا يا مولانا و الله يقويك و يقوينا
                      عشان لازم نرفع شعار (يا رجال العالم أتحدوا)
                      التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:56 ص.
                      اقتباس:
                      نحري دون نحرك ,عرضي فدي عرضك, نفسي فدي نفسك
                      بأبي أنت و أمي يا رسول الله
                      ****
                      بنات المسلمين هنا سبايا ..... وشمس المكرمات هنا تغيب
                      تبيت كريمة اختي وتصحو .... وقد الغى كرامتها الغريب
                      تخبّئ وجهها ياليت شعري..... بماذا ينطق الوجه الكئيب
                      يموت الطفل في احضان ام ..... تهدهده وقد جف الحليب


                      منتدى حراس العقيدة يشترط توثيق المواضيع، ويعتبره شرط أساسي لاعتمادها. فلا يقبل أي موضوع لأي عضو كان (عضو,مشرف,مدير أو عضو شرف) إن لم تكن المعلومات الواردة به موثقة.

                      التوثيق ,التوثيق,التوثيق
                      بارك الله فيكم

                      تعليق


                      • #12
                        شكرا على النصيحة ...


                        التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:56 ص.



                        تعليق


                        • #13
                          السلام عليكم

                          المشاركة الأصلية بواسطة ابو عمر المصرى مشاهدة المشاركة
                          [/CENTER]سلام بقه علشان اروح اتغدي الساعة 9 بليل
                          وادعولي متتطلعش تونة او سوسيس[/RIGHT]
                          تفتكر الدعوات ممكن تجيب نتيجه يا مولانا؟

                          بردو .... تونة او سوسيس .... بالهنا والشفا زي كل يوم

                          المشاركة الأصلية بواسطة محب رسول الله مشاهدة المشاركة
                          دا مش لو عملت اكل أساسا
                          الحمد لله .... انا عندي إعفاء من الموضوع ده ....... لانها ليست مضطره لان تطبخ لي ........ أحمدك يارب العزوبيه نعمه.

                          المشاركة الأصلية بواسطة محب رسول الله مشاهدة المشاركة
                          انا تقريبا معظم أيام الاسبوع أنا اللي بطبخ
                          احسن يا راجل ...... حتى يبقى طبيخ له طعم

                          زمانها بتدعليك

                          بطلوا إفترا بقى .......... الحريم ملايكه

                          عمركم سمعتم عن ملايكه بتطبخ؟


                          الله معكم
                          التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:56 ص.
                          الـ SHARKـاوي
                          إستراتيجيتي في تجاهل السفهاء:
                          ذبحهم بالتهميش، وإلغاء وجودهم المزعج على هذا الكوكب، بعدوى الأفكار،
                          فالأفكار قبل الأشخاص، لأن الأفكار لها أجنحة، فأصيبهم بعدواها الجميلة. وهذا الواقع المظلم الذي نعيش سيتغير بالأفكار،
                          فنحن في عصر التنوير والإعصار المعرفي، ولا بد للمريض أن يصح، ولا بد للجاهل أن يتعلم، ولا بد لمن لا يتغير، أن يجبره الواقع على التغير،
                          ولا بد لمن تحكمه الأموات، الغائب عن الوعي، أن يستيقظ من نومة أهل الكهف أو يبقى نائما دون أثر، لا يحكم الأحياء!

                          تعليق


                          • #14
                            بسم الله

                            المشاركة الأصلية بواسطة HATEM MOHAMED TAHSSIN مشاهدة المشاركة
                            شكرا على النصيحة ...
                            شكلك هتطلع عاقل يا حاتم

                            المشاركة الأصلية بواسطة محب رسول الله مشاهدة المشاركة
                            آة , عبر عن نبضنا يا مولانا و الله يقويك و يقوينا
                            عشان لازم نرفع شعار (يا رجال العالم أتحدوا)
                            طبعا .... سيتحد رجال العامل وسنظل نعبر عن معاناتهم
                            التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:56 ص.
                            الـ SHARKـاوي
                            إستراتيجيتي في تجاهل السفهاء:
                            ذبحهم بالتهميش، وإلغاء وجودهم المزعج على هذا الكوكب، بعدوى الأفكار،
                            فالأفكار قبل الأشخاص، لأن الأفكار لها أجنحة، فأصيبهم بعدواها الجميلة. وهذا الواقع المظلم الذي نعيش سيتغير بالأفكار،
                            فنحن في عصر التنوير والإعصار المعرفي، ولا بد للمريض أن يصح، ولا بد للجاهل أن يتعلم، ولا بد لمن لا يتغير، أن يجبره الواقع على التغير،
                            ولا بد لمن تحكمه الأموات، الغائب عن الوعي، أن يستيقظ من نومة أهل الكهف أو يبقى نائما دون أثر، لا يحكم الأحياء!

                            تعليق


                            • #15
                              المشاركة الأصلية بواسطة الشرقاوى مشاهدة المشاركة
                              بسم الله



                              شكلك هتطلع عاقل يا حاتم



                              طبعا .... سيتحد رجال العامل وسنظل نعبر عن معاناتهم

                              كان غيرى أشطر

                              ما إدبسنا واللى كان كان ....


                              الصورة دى تعبير عن الواقع الإفتراضى

                              أما هاتين الصورتين فتعبران عن الحقيقة المرة

                              وربنا يستر ويجعل كلامنا خفيف عليهم
                              التعديل الأخير تم بواسطة محمد شبانه; الساعة 5 نوف, 2020, 10:56 ص.



                              تعليق

                              مواضيع ذات صلة

                              تقليص

                              المواضيع إحصائيات آخر مشاركة
                              أنشئ بواسطة *اسلامي عزي*, منذ أسبوع واحد
                              ردود 0
                              5 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة *اسلامي عزي*
                              بواسطة *اسلامي عزي*
                               
                              أنشئ بواسطة *اسلامي عزي*, منذ 2 أسابيع
                              ردود 2
                              10 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة *اسلامي عزي*
                              بواسطة *اسلامي عزي*
                               
                              أنشئ بواسطة ابتسام راضي, منذ 3 أسابيع
                              ردود 0
                              11 مشاهدات
                              1 معجب
                              آخر مشاركة ابتسام راضي
                              بواسطة ابتسام راضي
                               
                              أنشئ بواسطة *اسلامي عزي*, 13 ماي, 2021, 05:01 ص
                              ردود 3
                              6 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة عاشق طيبة
                              بواسطة عاشق طيبة
                               
                              أنشئ بواسطة زينب محمد ١٤٠, 11 ماي, 2021, 06:41 ص
                              ردود 0
                              16 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة زينب محمد ١٤٠  
                              يعمل...
                              X