وصايا يسوع لليهود بإبادة الشعوب و اتحدى اللى يكدبنى

تقليص

عن الكاتب

تقليص

ebn - eleslam مسلم اكتشف المزيد حول ebn - eleslam
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • وصايا يسوع لليهود بإبادة الشعوب و اتحدى اللى يكدبنى

    التثنية 10:20-17

    [align=right] وحين تتقدمون لمحاربة مدينة فادعوها للصلح أولا.11 فإن أجابتكم إلى الصلح واستسلمت لكم، فكل الشعب الساكن فيها يصبح عبيدا لكم.12 وإن أبت الصلح وحاربتكم فحاصروها13 فإذا أسقطها الرب إلهكم في أيديكم، فاقتلوا جميع ذكورها بحد السيف.14 وأما النساء والأطفال والبهائم، وكل ما في المدينة من أسلاب، فاغنموها لأنفسكم، وتمتعوا بغنائم أعدائكم التي وهبها الرب إلهكم لكم.15 هكذا تفعلون بكل المدن النائية عنكم التي ليست من مدن الأمم القاطنة هنا.16 أما مدن الشعوب التي يهبها الرب إلهكم لكم ميراثا فلا تستبقوا فيها نسمة حية،17 بل دمروها عن بكرة أبيها، كمدن الحثيين والأموريين والكنعانيين والفرزيين والحويين واليبوسيين كما أمركم الرب إلهكم. ( ترجمة كتاب الحياة)
    [/CENTER]

    [align=justify]ده طبعا النص الموجود فى سفر التثنية و اكيد طبعا لان المسلمين معندهمش نعمة الروح القدس هنفهمه غلط و نفتكر ان يسوع (الاله المتجسد) بيدعوا شعبه لابادة الشعوب ده طبعا عشان احنا معندناش روح قدس و مش بنفهم الرموز اللى موجوده فى الانجيل .[/CENTER]

    طب تعالوا بقى نشوف تفسير الاب تادرس يعقوب ملطى للجزء ده من سفر التثنية و طبعا اكيد هو مملوء بالروح القدس

    اول حاجه نشوف عنوان السفر ايه زى الاب مبيقول
    [align=justify][align=right]
    الأصحاح العشرون: القانون العسكري

    الخروج للحرب، التعامل مع المدن التي يحاربونها، المدن المحرمة، التصرف في أشجار المدن.

    مفتاح السفر :
    مفتاح السفر هو عهد الحب والطاعة.
    و محدش يسالنى فين الحب فى الاصحاح ده عشان انا معنديش روح قدس و مش هفهم الرموز لكن موضوع الطاعة باين زى الشمس فى فلسطين من خلال تنفيذ اليهود للقانون العسكرى و كيفيه معاملة المدن فى الحروب زى مقال الاب تادرس يعقوب فى عنوان السفر. و احنا اللى ظالمنهم و نقول عليهم سفاحين و هما ناس مطيعه جدااا لتعليم يسوع الحربية .

    و تعالوا نكمل مع الاب تادرس و نشوف بيقول ايه و ده كلامه مش كلامى و اللى عايز يتاكد ممكن ابعتله اللينك

    سفر التثنية والحرب المقدسة
    عالج السفر موضوع الحرب المقدسة، فوضع نظامًا للسلوك في الحرب (20: 1-9)؛ وكيفية التعامل مع المدن التي تسقط في أيديهم (20: 10-18)،

    لماذا سمح الله للشعب أنيُبيد الشعوب المحيطة بلا شفقة؟

    واخدين بالكم من موضوع يبيد الشعوب المحيطة بلا شفقة و كله من الانجيل

    أ. كانت هذه الشعوب تمثل الخطايا التي يجب إبادتها، ولم يكن ممكنًا للشعب في بداية حياته الروحية أن يميز بين الخاطئ والخطية، فقتل الخاطئ كان يعني تحطيم الخطية ونزعها.
    ( يعنى مفيش حل غير القتل و الاباده ولا ايه
    !!!!!!!!!!!!!) و ده طبعا تطبيق لكلام يسوع فى العهد الجديد من كان منكم بلا خطئية فاليرجم هذه المرأة .

    ب. كان الفساد الذي دبّ بين هذه الشعوب غير محتمل، ففي عبادة البعل تُقدم الأمهات أطفالهن في النار ليحترقوا بين ضربات الطبول كي لا تُسمع صرخات الأطفال؛ بجانب تكريس النساء والفتيات أنفسهن للزنا ليجمعن مالاً للهياكل. فهلاك الأمم بحياتهم العنيفة والفاسدة أخطر من قتل الجسد.

    طب ما الناس عداها العيب اهو بيعملوا كده عشان يجمعوا مال للهيكل
    زى قصة راحاب الزانية يشوع (6 :16)"اهتفو لان الرب قد اعطاكم المدينة اريحا فتكون المدينة وكل ما فيها محرما للرب راحاب الزانية فقط تحيا هى وكل من معها فى البيت لانها خبأت المرسلين الذين قد ارسلناهما" .
    يعنى عشان خبت جواسيس يشوع خلاص كوســـــــــــــــــــه بقى !!!!!!!

    ج. كان لابد من تهيئة شعب مقدم للرب حتى يخرج منه المخلص وعندئذ ينفتح باب الخلاص أمام كل العالم. هذا وقد كان الشعب يتأثر جدًا بالشعوب المحيطة به. مع كل تحذيرات الرب لهم، ومع طلب إبادتهم انحرفوا إلى الشركة مع الشعوب الوثنية في العبادة الوثنية وممارسة الرجاسات وعنفهم في تقديم ذبائح بشرية. فماذا كان حالهم لو لم تصدر هذه الأوامر إليهم؟ لقد أراد تنقيتهم ليهيئهم كشعبٍ إلهيٍ نقيٍ لخدمة الأمم فيما بعد.

    مش برده يسوع المصلوب كان ناسوت يعنى بشر و كان لازم الذبيحة تكون بشرية عشان اللى اخطا بشر. و ركزوا معايا على الشعوب الوثنية و تقديم الذبائح البشرية كله من تفسير الاب مش اخترعناه من عندى .

    ده كان سفر التثنية تعالوا بقى نشوف يسوع (الاله المتجسد الاقنوم الثانى المساوى للاقنوم الاول فى الجوهر بيقول ايه لموسى

    سفر العدد 31 : 17,1
    وقال الرب لموسى:
    2 «انتقم من المديانيين لبني إسرائيل، وبعدها تموت وتنضم إلى قومك».3 فقال موسى للشعب: «جهزوا منكم رجالا مجندين حاربة المديانيين والانتقام للرب منهم.4 أرسلوا للحرب ألفا واحدا من كل سبط من أسباط إسرائيل».5 فتم اختيار ألف من كل سبط، فكانوا اثني عشر ألفا من بين ألوف إسرائيل مجردين للقتال.6 فأرسلهم موسى، ألفا من كل سبط، للحرب بقيادة فينحاس بن ألعازارالكاهن، الذي أخذ معه أمتعة القدس وأبواق الهتاف.7 فحاربوا المديانيين كما أمر الرب وقتلوا كل ذكر؛8 وقتلوا معهم ملوكهم الخمسة: أوي وراقم وصور وحور ورابع، كما قتلوا بلعام بن بعور بحد السيف.9 وأسر بنو إسرائيل نساء المديانيين وأطفالهم، وغنموا جميع بهائمهم ومواشيهم وسائر أملاكهم،10 وأحرقوا مدنهم كلها بمساكنها وحصونها،11 واستولوا على كل الغنائم والأسلاب من الناس والحيوان،12 ورجعوا إلى موسى وألعازار الكاهن وجماعة إسرائيل بالسبي والأسلاب والغنيمة إلى المخيم في سهول موآب بالقرب من نهر الأردن مقابل أريحا.13 فخرج موسى وألعازار وكل قادة إسرائيل لاستقبالهم إلى خارج المخيم،14 فأبدى موسى سخطه على قادة الجيش من رؤساء الألوف ورؤساء المئات القادمين من الحرب،15 وقال لهم: «لماذا استحييتم النساء؟16 إنهن باتباعهن نصيحة بلعام أغوين بني إسرائيل لعبادة فغور، وكن سبب خيانة للرب، فتفشى الوبأ في جماعة الرب.17 فالآن اقتلوا كل ذكر من الأطفال، واقتلوا أيضا كل امرأة ضاجعت رجلا،18 ولكن استحيوا لكم كل عذراء لم تضاجع رجلا


    موسى ساخط على قادة الجيش لانهم ابقوا النساء على قيد الحياه على راى محمد هندى كتكوا ....... مليتوا البلد , و طبعا كالعادة الكتاب المقدس يؤكد ان النساء كانوا هما سبب خيانة الشعب للرب يبقى لازم يموتوا اهو برده نخف العدد شويه و نحدد النسل برده .

    و ده تعاليم يسوع لشاؤول على لسان صموئيل و شوفوا ندم انه اختار شاؤول عشان مش اباد المدينة بالكامل

    صموئيل الأول 15 : 1-10
    - وقال صموئيل لشاول: «أنا الذي أرسلني الرب لأنصبك ملكا على إسرائيل، فاسمع الآن كلام الرب.2 هب
    ذا ما يقوله ر الجنود: إني مزمع أن أعاقب عماليق جزاء ما ارتكبه في حق الإسرائيليين حين تصدى لهم في الطريق عند خروجهم من مصر.3 فاذهب الآن وهاجم عماليق واقض على كل ماله. لا تعف عن أحد منهم بل اقتلهم جميعا رجالا ونساء، وأطفالا ورضعا، بقرا وغنما، جمالا وحميرا».4 فاستدعى جيشه وأحصاه في طلايم، فبلغ عدده مئتي ألف راجل، فضلا عن عشرة آلاف رجل من سبط يهوذا.5 وتوجه شاول إلى مدينة عماليق وكمن في الوادي.6 وبعث شاول إلى القينيين قائلا: «انسحبوا من بين العمالقة لئلا أهلككم معهم، فأنتم قد أحسنتم إلى بني إسرائيل عند خروجهم من مصر». فانسحب القينيون من وسط العمالقة.7 وهجم شاول على العمالقة على طول الطريق من حويلة حتى مشارف شور مقابل مصر.8 وأسر أجاج ملك عماليق حيا، وقضى على جميع الشعب بحد السيف.9 وعفا شاول عن أجاج وعن خيار الغنم والبقر والعجول والخراف،وقال الرب لصموئيل:11 «لقد ندمت لأني جعلت شاول ملكا، فقد ارتد عن اتباعي ولم يطع أمري وعن كل ما هو جيد، وأبوا أن يقضوا عليها، ولم يدمروا إلا الأملاك والغنائم التي لا قيمة لها.

    شوف يا اخى يسوع ( الاله المتجسد ) ندم و ركز معايا فى ندم دى عشان شاؤول حب يعمل معاه واجب و قال مش يدخل عليه بايده فاضيه ومرديش يقتل الغنم و القر و العجول اللى بصحه كويسه و ده طبعا يؤكد على عدل الاله مفيش خيار و فقوس . خلى بالك مش مهم البشر اللى ماتت و الاطفال و العواجيز دول الاله مش ندم عليهم.

    طبعا واحد هيقولى ده العهد القديم يسوع مقالش كده . طب مش يسوع برده هو نفسه الرب الاله المتجسد المساوى للاب فى الجوهر ولا ايه رايكم!!!!!!!!!

    [/CENTER][/CENTER]

  • #2
    وبعد كل هذه الوحشية والأوامر غير المنطقية بالقتل،يتهموننا بالإرهاب والوحشية....ربنا يرجعلهم عقولهم

    جزاك الله خيرا أخي الفاضل،مجهود رائع




    تعليق


    • #3
      بارك الله فيك اخي ابن الاسلام على جهدك الرائع ....

      تعليق


      • #4
        انت عارف طبعا انه كل الاسفار اللي مفتبس منها كلامك هي من العهد القديم يعني من قبل ولادة يسوع صح؟
        ...

        تعليق


        • #5
          انت عارف طبعا انه كل الاسفار اللي مفتبس منها كلامك هي من العهد القديم يعني من قبل ولادة يسوع صح؟
          عايز ايه يعني؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          وَلَوْلا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ
          وَلَوْلا دَفْعُ اللهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيراً وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ
          @إن كنت صفراً في الحياة.... فحاول أن تكون يميناً لا يسارا@
          --------------------------------------
          اللهم ارزقني الشهادة
          اللهم اجعل همي الآخرة

          تعليق


          • #6
            صباح الخير استاذ واحد من هالعالم

            المشاركة الأصلية بواسطة ebn - eleslam مشاهدة المشاركة
            ده كان سفر التثنية تعالوا بقى نشوف يسوع (الاله المتجسد الاقنوم الثانى المساوى للاقنوم الاول فى الجوهر بيقول ايه لموسى


            شوف يا اخى يسوع ( الاله المتجسد ) ندم و ركز معايا فى ندم دى عشان شاؤول حب يعمل معاه واجب و قال مش يدخل عليه بايده فاضيه ومرديش يقتل الغنم و القر و العجول اللى بصحه كويسه و ده طبعا يؤكد على عدل الاله مفيش خيار و فقوس . خلى بالك مش مهم البشر اللى ماتت و الاطفال و العواجيز دول الاله مش ندم عليهم.

            طبعا واحد هيقولى ده العهد القديم يسوع مقالش كده . طب مش يسوع برده هو نفسه الرب الاله المتجسد المساوى للاب فى الجوهر ولا ايه رايكم!!!!!!!!!

            [/CENTER][/CENTER]
            استاذ واحد من هالعالم ده اكبر خط ممكن اكتب بيه عشان واضح ان حضرتك مش اخدت بالك من الجزئيات دى انا كبرت الخط لاعلى درجة ممكنه و صبااااااااح الخير .
            او ممكن حضرتك عايز تقول ان اله العهد القديم غير اله العهد الجديد او ان يسوع مش هو الاله المتجسد و فى الحاله دى فى ناس هتزعل منك

            و مش تزعل منى لو قولتلك ان تعليقك فعلا ضحكنى و انا مضايق

            تعليق


            • #7
              [glint][gdwl]سؤال لكل نصراني أنتم تقولون : إن يسوعكم يظهر لمن يحبه وينقله إلى النور
              [/gdwl][/glint]
              [frame="4 98"]
              - لماذا لم يظهر يسوعكم لرسول الإسلام حتى يُوقفه عن نشر الإسلام إنكان يستطيع ذلك ...؟
              - لماذا يظهر يسوعكم لكلنكرة - أي : إنسان غير معروف بالعلم والأتباع والاستقامة - فكل من يحكي قصة تنصرهإنسان جاهل لا يتقن حتى الكلام العادي وياللعجب من قوله - أي : هذا الذي يحكي قصته - أنا كنت حافظ القرآن كله ، وكنت إمام مسجد .
              - لماذا لميظهر يسوعكم للأحد من الصحابة ويمنعه من مواصلة التبليغ والجهاد في سبيل الله ...؟
              - لماذا لم يظهر يسوعكم فيميدان عام بصورة واضحة حتى يكسب أكثر عدد ممكن ...؟
              - أنتم تقولون : انتقل من الظلمة إلى النور فأي نور هذا الذي انتقل إليه وأنتم في ظلمات بعضها فوقبعض أوما سمعتم ورأيتم فضائح الكنائس و ... و ... و ...إلـــــــــــــــــــــــــــــــخ .
              ** وسوف يتجدداللقاء بإذن رب الأرض والسماء **
              (( والزعل مرفوض لو سمحتموكل شيء بالدلليل وبصوت وصورة كمان بس وسع صدرك ))


              [/frame]

              تعليق


              • #8
                انا اللي قاصده هيك ...
                وصايا العهد القديم كانت البداية بس يسوع اجا كملها وغير شغلات بيها ( بعرف قال لم اتي لانقض الناموس بس هو جاب شغلات وحسنها )
                متل لما حكالك انه ممنوع تحلف بل اوف لرب اقسامك ... بينما بالعهد القديم مكان مسموح تحلف فقط بالرب...
                ثانيا ان كان حسب ايمان المسيحيين انه يسوع هو ذاته الله .. هاد ما بيعني انه جد الوصايا من يسوع لان اي مسيحي بتحكيله كلمة "يسوع" تعريفه ليها بيكون : " لما نزل الله وتجسد بشكل انسان .. هاد الشي هو ما يمكن ان يقال عنه يسوع" ...
                بتمنى كون وضحت فكرتي
                ...
                ...

                تعليق


                • #9
                  المشاركة الأصلية بواسطة واحد من هالعالم مشاهدة المشاركة
                  انا اللي قاصده هيك ...
                  وصايا العهد القديم كانت البداية بس يسوع اجا كملها وغير شغلات بيها ( بعرف قال لم اتي لانقض الناموس بس هو جاب شغلات وحسنها )
                  متل لما حكالك انه ممنوع تحلف بل اوف لرب اقسامك ... بينما بالعهد القديم مكان مسموح تحلف فقط بالرب...
                  ...
                  ممكن بقى تقولى ليه بعد التجسد حصلت التعديلات دى
                  ليه التشريعات دى منزلتش من الاول؟؟؟؟ و يترى اللى عمل اى تصرف حسب تشريعات العهد القديم بعد التعديلات دى موقفه هيكون ايه؟؟؟

                  المشاركة الأصلية بواسطة واحد من هالعالم مشاهدة المشاركة
                  ثانيا ان كان حسب ايمان المسيحيين انه يسوع هو ذاته الله .. هاد ما بيعني انه جد الوصايا من يسوع لان اي مسيحي بتحكيله كلمة "يسوع" تعريفه ليها بيكون : " لما نزل الله وتجسد بشكل انسان .. هاد الشي هو ما يمكن ان يقال عنه يسوع" ... ...
                  حسب الايمان المسيحى يسوع هو الاله المتجسد المساوى للاب فى الجوهر و لو مش مصدقنى راجع قانون الاسمان المسيحى
                  و لو زى حضرتك مبتقول ان اى مسيحى يعتبر يسوع انه الاله المتجسد بشكل انسان و هو ده اللى يطلق عليه يسوع طيب اسال اى واحد مسيحى و قوله
                  ايه الفرق بين يسوع و الاب و الروح القدس ؟؟؟؟

                  تعليق


                  • #10
                    بسم الله الرحمن الرحيم
                    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                    هكذا علمت من أين يأتون بألفاظ مثل حد السيف وغيرها من شبهات.
                    من كتبهم ثم يرموننا بها مثل المثل القائل (نتغدى بيهم قبل ما يتعشوا بينا)
                    فيجروننا الى مناقشات عقيمة تتناول شبهات عقيمة بخصوص ديننا.
                    يحسبوننا مثل أغلب أتباعهم لا نقرأ ولا نعلم عن ديننا شئ.
                    هيهات هيهات فلا يضروننا بشئ باذن الله ولن تخيل علينا الاعيبهم.
                    جزاك الله خيرا على الموضوع و زادك الله علما.
                    لا اله الا الله محمد رسول الله
                    سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

                    تعليق


                    • #11
                      ebn - eleslam
                      بالنسبة لسؤاللك عن ليش التغييرات صارت .. ما راح اقعد اشرح لان هاد مش موضوع نقاشنا ..
                      اخي صح انه حسب الايمان المسيحي يسوع هو الاله المتجسد ... بس هالاله تجسد في مرحلة لاحقة لصدور هاد الكلام كله ..
                      فاذا بتقدر تعتبر هالكلام من الله .. بس مع تجسد الله بجسد يسوع صار في شي تاني .. ساعتها تطورت القوانين ..
                      والقوانين الاتية من يسوع (الاله المتجسد) هي اصح عند المسيحيين من التعاليم اللي جاءت قبل لان هم سمعوها مباشرة من لسان الههم ...
                      ...

                      تعليق


                      • #12
                        أستاذ أدهم .. نحن نعرف ما نسميه "التدرج فى التشريع" وليس "اختلاف التشريع" وهذا يحدث فى الدين الواحد فى فترة زمنية واحدة هي فترة وجود النبي الذي ينقل تشريعات الله تعالى إلى الناس .. وأسبابه عديدة ..

                        أما العلاقة بين العهد القديم والعهد الجديد هي علاقة بين اثنين لا رابط بينهما .. وكأن كل منهم فى واد ولا يعلم الثاني ما كتبه الأول .. اقرأ واسمع محاضرات بارت إيرمان ..
                        السبب الوحيد الذي يجعل المسيحيين يتمسكون بالعهد القديم .. أكذوبة التنبؤات المزدوجة .. أكذوبة أن النبوءة تأتي وهي تقصد شيئاً ما وفي باطنها تقصد السيد المسيح ..

                        تعليق


                        • #13
                          [align=right]
                          السلام عليكم,

                          عندي تعليق بسيط على كلام العضو النصراني المحترم:

                          اليهود تركوا التوراة اي (العهد القديم) و تمسكوا بكلام احبارهم و كتابهم الجديد التلمود.
                          النصارى كلما تحدثنا معهم من العهد القديم يردوا بان هذا كان في العهد القديم و كان العهد القديم شيء بالي عفا عليه الزمان و انتهى امره.

                          اذا كان العهد القديم غير ملزم للنصارى و غير معترف بما فيه جمله و تفصيل فلماذا يتركوه في كتابهم المدعو مقدس عندهم هل حتى يكثر من حجم الكتاب و عدد الصفحات ؟!؟!؟!؟!؟!

                          امر عجيب جدا النصارى يتعاملون مع العهد القديم و كانه خلاص شيء بالي قديم لا قيمة له و كلما تحدثنا عن العهد القديم يرد النصارى ان هذا كان في العهد القديم اي ان هذا الحكم او هذا الامر كان زمان في القدم و ليس له قيمه الان بعد وجود العهد الجديد و كان العهد القديم عندهم مهمل لا قيمة له في وجود العهد الجديد. ؟!؟!؟!

                          و يظن النصارى انهم بهذه الطريقه يتهرب من اخطاء العهد القديم و محتوياته.

                          و سؤالي هو هل يؤمن النصارى بالعهد القديم ؟!؟!؟!؟!
                          هل يتعبدون بالعهد القديم ؟!؟!؟!؟!

                          هل ممكن نرى في المستقبل كتاب النصارى المقدس يحوي العهد الجديد و رسائل بولس فقط ؟!؟!؟! بدون العهد القديم.


                          امر عجيب فعلا تنكر النصارى للعهد القديم بهذه الصوره ؟!؟!؟!؟!؟! و ضرب نصوص العهد القديم بنصوص العهد الجديد ؟!؟!

                          و للعلم فانه يوجد في العهد الجديد ايضا نصوص دمويه كثيره و لا اعلم اذا تم وضعها فهل سيتبرا النصارى من العهد الجديد ايضا ؟!؟!؟ بنفس اسلوب العهد القديم ؟!؟!؟!

                          امر عجيب فعلا ؟!؟![/CENTER]

                          تعليق


                          • #14
                            _الساجد_
                            اخي انا جد العهد القديم ما بيهمني اصلا ولا بيهمني ابحث بصحة الانجيل من اصله ..
                            السبب اللي مخلي المسيحيين يتمسكوا بالعهد القديم هو ذات السبب اللي مخلي غيرهم يتمسكوا بافعال غير منطقية وهالشي موجود بكل الديانات من غير استثناء...
                            حتى البوذية يا اخي...
                            الدين اللي من اوضح تعاليمه انك ما تحكم على شي الا لما تعرفه بالكامل ..
                            وهوالتعصب وعدم قبول الواقع انه ممكن جد هم يكونوا فاهمين الغلط وعدم قدرتهم على الاعتراف بالعيوب ..وعدم تقبل المختلف .. مع انه اللي بيعملوه بيناقض كل الديانات حتى اقلها عقلانية ...
                            لهيك ما حيتقدموا ابدا ...


                            abanna
                            اخي انا مش مسيحي وحتى لما كنت مسيحي كنت اعتبر زنديق ... لانه ولا مرة اهتميت بانه لازم اقدس اي حد الا حديثا لما عرفت القرآن ..
                            اخي للاسف هاد الموضوع ما بقدر اجاوبك عليه لان متلي متلك ما بؤمن بالعهد القديم ابدا .. يعني بشرفك جي من اليهود كم حتكون نسبة صحته؟
                            اما بالنسبة للعهد الجديد فبقدر اضمنلك اياه انه جد ما فيه اي نص دموي ...
                            لان يسوع كان يجؤرب ينشر تعاليم المغفرة والمحبة والخير المطلق...
                            ...

                            تعليق


                            • #15
                              بارك الله فيك اخي

                              تعليق

                              مواضيع ذات صلة

                              تقليص

                              المواضيع إحصائيات آخر مشاركة
                              ابتدأ بواسطة زين الراكعين, 5 مار, 2024, 10:20 ص
                              ردود 3
                              47 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة زين الراكعين  
                              ابتدأ بواسطة mohamedfaid, 10 ديس, 2023, 02:10 م
                              ردود 0
                              25 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة mohamedfaid
                              بواسطة mohamedfaid
                               
                              ابتدأ بواسطة *اسلامي عزي*, 13 سبت, 2023, 02:49 ص
                              ردود 0
                              61 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة *اسلامي عزي*
                              بواسطة *اسلامي عزي*
                               
                              ابتدأ بواسطة *اسلامي عزي*, 12 سبت, 2023, 02:02 ص
                              رد 1
                              40 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة *اسلامي عزي*
                              بواسطة *اسلامي عزي*
                               
                              ابتدأ بواسطة Mohamedfaid1, 4 سبت, 2023, 07:47 ص
                              ردود 0
                              73 مشاهدات
                              0 معجبون
                              آخر مشاركة Mohamedfaid1
                              بواسطة Mohamedfaid1
                               
                              يعمل...
                              X