مسيحي متردد ( ما بداخلي أفضل كثيرًا ) !

تقليص

عن الكاتب

تقليص

(((ساره))) مسلمة ولله الحمد والمنة اكتشف المزيد حول (((ساره)))
هذا موضوع مثبت
X
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ايه ده يا "داليا" إنتِ معانا والا مع الناس التانيين ؟؟!!
    هو كدة بأة ؟؟
    طيب معلش يا داليا
    الظاهر مش هاينفع مع سارة بتاعتنا إلا سارة الصغيرة العضاضة


    ولو حتى أعتلقتوني حبيبتي "نصرة الإسلام" فلن أتنازل عن موقفي ... الشعب هيعمل مظاهرات حارة من أجلى .. ولا أعتقد إنها هتبقى سلمية أبدًا .. لحد ما أطلع من الزنزانة بأكاليل الورود ... وهتافات النصر تحيط بي من كل جانب
    الأمر لله يا سارة
    لولا بس إني مش عايزة أحرم الإخوة والأخوات من تتابع الحلقات
    ولولا إنك ماسكانا من إيدنا اللي بتوجعنا
    كان زماني ................ وإلا بلاش ......... الطيب أحسن

    منتظرررررررررررررين والأمر لله

    فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِيۤ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيماً
    شرح السيرة النبوية للشيخ حازم صلاح أبو إسماعيــــــــل.. أدلة وجود الله عز وجل ..هام لكل مسلم مُوَحِّد : 200 سؤال وجواب في العقيدة
    مـــاذا فعلتَ قبل تسجيلك الدخـول للمنتدى ؟؟.. ضيْفتنــــــــــــــــــــــــــا المسيحية ، الحجاب والنقـاب ، حكـم إلـهي أخفاه عنكم القساوسة .. هـل نحتـاج الديـن لنكـون صالحيـن ؟؟
    لمــاذا محمد هو آخر الرسل للإنس والجــن ؟؟ .. حوار شامل حول أسماء الله الحسنى هل هي صحيحة أم خطـأ أم غير مفهـومـــة؟!.. بمنـاسبة شهر رمضان ..للنساء فقط فقط فقط
    إلى كـل مسيحـي : مـواقف ومشـاكل وحلـول .. الثـــــــــــــــــــــــــالوث وإلغــاء العقـــــــــــــــــــل .. عِلْـم الرّجــال عِند أمــة محمــد تحَـدٍّ مفتوح للمسيحيـــــة!.. الصلـوات التـي يجب على المرأة قضاؤهــا
    أختي الحبيبة التي تريد خلع نقابها لأجل الامتحانات إسمعـي((هنا)) ... مشيئـــــــــــــــــــــة الله ومشيئـــــــــــــــــــــة العبد ... كتاب هام للأستاذ ياسر جبر : الرد المخرِس على زكريا بطرس
    خدعوك فقالوا : حد الرجم وحشية وهمجية !...إنتبـه / خطـأ شائع يقع فيه المسلمون عند صلاة التراويـح...أفيقـوا / حقيقـة المؤامـرة هنـا أيها المُغَيَّبون الواهمون...هل يحق لكل مسلم "الاجتهاد" في النصوص؟
    الغــــــزو التنصيـــــــــري على قناة فتافيت (Fatafeat) ... أشهر الفنانين يعترفون بأن الفن حرام و"فلوسه حرام" ... المنتقبة يتم التحرش بها! الغربيون لا يتحرشون ! زعموا .

    أيهــا المتشكـــــــــــــــــــــــــــك أتحــــــــــــــــــــــــداك أن تقـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرأ هذا الموضــــــــــوع ثم تشك بعدها في نبوة محمد صلى الله عليه وسلم
    <<<مؤامرة في المزرعة السعيدة>>>.||..<<< تأمــــــــــــــــــــلات في آيـــــــــــــــــــــــــــــات >>>
    ((( حازم أبو إسماعيل و"إخراج الناس من الظلمات إلى النور" )))

    تعليق


    • السلام عليكم
      اخوكم سامي من الجزائر
      عضو جديد في هذا المنتدى ...

      بصراحة انا متابع بشغف مسلسل مينا ...دا صار اكثر تشويقا من ..lost

      يعطيك الصحة والعافية اختي سارة على ماجادت به مخيلتك الخصبة ....والله مينا ده صار ظاهرة بهدا المنتدى
      انا قرات الحلقات 14 الاولى مرة وحدة لانني جديد بهدا المنتدي ....
      يا ريت تنزليننا كم حلقة مرة وحدة

      واخيرا اختي نهنيك مرة ثانية وثالثة و...عاشرة على ابداعك الرائع...وصراحة انا صرت متصفح المنتدي يمكن عشر مرات اليوم لعل وعسى اجد جديد اليوم
      لكن لم اجد لهدا اليوم....نحن بالانتظار
      التعديل الأخير تم بواسطة samiph222; 23 يول, 2010, 01:24 ص. سبب آخر: خطأ كتابي

      تعليق


      • بسم الله الرحمن الرحيم
        الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
        أختى العزيزة سارة
        موضوع أكثر من رائع
        إستمرى و شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

        تعليق


        • بارك الله فيكي اخت سارة
          يعني الاحداث مشوقه وننتظر مفاجأة قادمه ان شاء الله
          موفقه ان شاء الله وتحياتي لك.....

          تعليق


          • وخلت أيام طويلة ... عكف فيها "مينا" على قراءة القرآن الكريم ... والسؤال على ما استصعب عليه فهمه في معانيه ... ومراجعة التفاسير الشهيرة لأئمة التفسير ... وبعد أن انتهى "مينا" تمامًا من ختم القرآن في القراءة المتأنية والفهم ) :

            ( مينا شاردًا ) : معقول القرآن ده يكون كلام بشر ؟؟!!!

            ولو حتى كلام بشر ... ممكن يكون كلام إنسان واحد بس هو اللي مؤلفه ... ؟؟!!!

            معقول كاتب الكتاب ده ممكن يكون غامر واتكلم في فروع كتيرة من العلوم كده زي الفلك والجيولوجيا والطب والنبات ... ده حتى المنشآت الموجودة في المحيطات اتكلم عنها ... معقول يخمن تخمينات علمية كده وتتطلع صح بالدقة دي ؟؟؟!!!

            ولو حتى استعان نبي الإسلام بعلماء من جميع الفروع في كتابة القرآن ... معقول العلماء يقدروا يتنبأوا بمكتشفات واختراعات وظواهر ما كانتش موجودة وقتها ؟؟؟!!!

            ومين كمان اللي صاغها لهم بالأسلوب اللغوي الفصيح ده ..؟؟!!!

            مش ممكن يكون اللي كاتب الكتاب ده كذا واحد ... الكتاب ده مصدره واحد بس ... بدليل النظام الغريب اللي مترتب بيه الآيات والسور ... معقول نبي الإسلام يغامر ويتكلم عن حاجات كده وتطلع صح بالدقة دي ... ؟؟!! ... معقول يغامر ويقول إن الجبال بتتحرك وكل الناس شايفاها ساكتة ... ويطلع كلامه صح ؟؟؟!!!

            معقول نبي الإسلام يغامر ويتنبأ إن الجبال زي الأوتاد ... يعني ليها جذور في الأرض وكل الناس مش شايفة إلا الجزء اللي فوق الأرض ويطلع تخمينه وكلامه صح ....؟؟!!!

            معقول نبي الإسلام يغامر ويتكلم عن مراحل تكوين الجنين بالدقة دي ... وكل العلماء ينقلوا عنه حتى المصطلحات اللي استخدمها في علوم الأجنة ... زي النطفة والمشيج وأنا عدى عليا كده بنفسي ؟؟؟!!!!

            معقول نقول عليه كان بينقل من الكتاب المقدس والكتاب المقدس اتكلم عن مراحل تكوين الإنسان كأنها لبن بيتخثر ... معقول ؟؟؟!!!!

            معقول يخمن نبي الإسلام إن الجلد مصدر الإحساس ويطلع تخمينه صح كده ؟؟!!!

            ده حتى لو جبت أي إنسان جاهل مش عارف أي حاجة في العلم وجيت تشرح الإسلام هتعرف تشرح له أساس عقيدته بسهولة وهتقول له ربك الله ... لكن لو جيت أشرح لحد جاهل المسيحية هقعد أدخله في أقانيم وطبيعة كذا وطبيعة كذا وتفاسير رمزية وكلام فارغ ... ده كفاية نشيد الإنشاد لواحده ...!!

            طيب معقول إن نبي الإسلام يتكلم عن كل البيئات اللي على سطح الأرض ويوصفها بالدقة دي وهو كان عايش في الصحرا ؟؟؟!!!!

            معقول الكتاب المقدس يطلع الأنبياء كلهم أخلاقهم وحشة كده ... والقرآن يطلعهم أحسن الناس ...؟؟!!!! معقول نبي الإسلام يصلح الأخطاء اللي في الكتاب المقدس ونقول انه كان بينقل عنه ؟؟!!!

            ( مينا يبكي ) : الحق أنا لازم أعترف إن ده مش كلام إنسان ... زي ما النبي موسى اتحدى السحرة بالآيات اللي ربنا ادهاله في سورة طه ... واتحداهم في مجالهم ... وبطل سحرهم ... فأمنوا .... فالحقيقة أنا لازم أسلم إن القرآن اتحداني في مجالي ... واتحدى العلماء كلهم في مجالاتهم .... الحق إنه اتحداني أنا نفسي ... اتحدى روحي ... سلبني ... بقيت وأنا بقرأ آياته ما بين آية والتانية أبتسم مرة .... وأضحك مرة ... وأبكي مرة ... وأنتبه مرة .. وأتأمل مرة وأفكر في جمال الكون والطبيعة مرة ... ده أنا كل ما آجي عشان أطلع شبهة من سورة ألاقي نفسي بندمج في القراءة وبستمتع أكتر وأنسى نفسي ... ومافيش ولا قصة مذكورة فيه إلا الواحد ممكن يطلع منها كذا فايدة ... ده القرآن ده ماسابش حاجة إلا ما اتكلم عنها ... العلاقات الأسرية وطريقة كلامنا لازم تبقى إزاي وطريقتنا في المشي حتى لازم تبقى إزاي ... الحق إن القرآن اتكلم حتى في الإيتيكيت وآداب الزيارة ... اتكلم عن الجمال والطبيعة والرحمة والخير وأصول الطهارة وأصول الحرب وإن الأولوية للسلم إلا في حالة الإعتداء من الآخر ... واتكلم عن أحكام المواريث ... اتكلم عن حقوق اليتيم والأسير والمساكين .... بدى نبي الإسلام الأم في الأولوية عن الأب مع إن نبي الإسلام كان أب أساسًا ... في سورة عبس عتاب جامد ليه ... معقول هيعاتب نفسه ...؟؟؟!!!
            معقول يحرم شرب الخمرة والزنا وهما كانوا منتشرين في الفترة اللي كان موجود فيها ... ويفرض خمس صلوات في اليوم وصيام 30 يوم في السنة من غير لا أكل ولا شرب لحد المغرب في عز الحر وكان عارف إن فيه ناس كتير هتعارضه ومش هتستغنى عن شهواتها بسهولة ..؟؟!!!
            ما كان ممكن يتعامل معاهم بدبلوماسية ويريحهم ويجيب لهم حاجات سهلة عشان يأمنوا بيه بسهولة ؟؟!!!
            لو أنكرت بعد ده كله أبقى كداب مكابر ... وبضحك على نفسي .... ده مش ممكن يكون كلام بشر أبدًا !!

            ( مينا يستند برأسه على راحة يده ويبكي بحرقة ) : آآآآه ياااا رب .... معقول أنا كنت كل ده على باطل ؟؟؟!!!!

            معقول أهلي وعائلتي وجدودي اللي ماتوا ماكنوش بيدينوا بالدين الصح ...؟؟؟!!!

            معقول الراجل اللي طول عمري كنت بسمع شتيمته بوداني وكنت أنا نفسي بشتمه يطلع نبي فعلًا ... وأطلع أنا اللي كنت مغفل وبسمع كلام عنه مش صح .. وأصدق وأحكم عليه من غير ما أسأل حد غير أعداؤه ؟؟!!

            ................................
            ( يتبع بإذن الله ) ....
            ...............................
            اللَّهُ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ سورة النور (35)

            تعليق


            • اعتقد ان مينا استشعر في القران ما لم يستشعره بعض المسلمين
              ولكن اتمني الاتكون النهايه تقليديه بل تكون غير متوقعه من القاري

              تعليق


              • السلام عليكم احتنا سارة
                نحن سعداء باكتشاف مينا طريق الحق ........لكن هل هي نهاية هده الرائعة....
                ا م لا زال هناك حلقات بعد اسلام مينا ......
                انا اعتقد انه ستكون هناك حبكة اخرى بعد اسلامه ....
                اي كيف يتصرف مع اهله واعز اصحابه ....واحمد....
                نحن في الانتظار

                تعليق


                • المشاركة الأصلية بواسطة (((ساره))) مشاهدة المشاركة



                  ( مينا يبكي ) : الحق أنا لازم أعترف إن ده مش كلام إنسان ...
                  ...............................

                  ومش اي انسان كمان ده أُمىّ


                  هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ [ الجمعة -2 ]

                  الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ [ الأعراف 157 ]

                  جزاكم الله خيرا .. قصة جميلة فعلا

                  تعليق


                  • ما شاء الله مينا خلاص يا جماعه دخل خطوة برجله نحو أعظم دين على وجه الأرض ننتظر البقية أختنا الفاضلة سارة
                    إستوقفتنى آية ( ليشارك الجميع ) -- أستوقفنى حديث رسول الله ... متجدد

                    من كلمات الإمام الشافعى رحمة الله عليه
                    إن كنت تغدو في الذنوب جليـدا ... وتخاف في يوم المعاد وعيــدا
                    فلقـد أتاك من المهيمن عـفـوه
                    ... وأفاض من نعم عليك مزيــدا
                    لا تيأسن من لطف ربك في الحشا
                    ... في بطن أمك مضغة ووليــدا
                    لو شـاء أن تصلى جهنم خالـدا
                    ... ما كان أَلْهمَ قلبك التوحيـدا
                    ●▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬●
                    أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ
                    ●▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬●

                    تعليق


                    • المشاركة الأصلية بواسطة مسلم للابد مشاهدة المشاركة
                      ما شاء الله مينا خلاص يا جماعه دخل خطوة برجله نحو أعظم دين على وجه الأرض ننتظر البقية أختنا الفاضلة سارة
                      هممممممممممممممممممم لا أعتقد أنها بالسهولة هذه
                      أختنا (((سارة))) عودتنا على المفاجآت
                      فى مفااجأة فى الطريق

                      يا أهل بغداد .. لا يطمعن أحدكم ان يكذب على رسول الله وانا حى .....

                      (الأمام العلامة المُحدث الدارقطنى ...)

                      تعليق


                      • ( مينا يفكر ) : طيب وبعدين ؟؟!!!

                        فيه كتاب في الدنيا زي الكتاب ده ..؟؟
                        دا أنا كنت زمان لما بدخل ع المنتدى بتعانا وييجي مسلم يكتب الآية اللي بتقول ما معناه إن مافيش حد يقدر يأتي بمثل القرآن كنا بنقعد نتريق عليه ونحطله جمل بتنتهي بقافية وكلام أي هبل كده ونقول لهم أهو مثله أهو ... لكن دلوقت أنا فهمت معنى الآية واتأكدت إن مافيش حد يقدر يأتي بمثله فعلًا ..!!

                        مين عنده علم بجميع العلوم وعنده علم بالحاضر والمستقبل والماضي وعنده القدرة على وصف النفس البشرية حتى ... ويصيغها بالبلاغة والفصاحة دي .. ؟؟!! مين يقدر ...؟؟؟!!
                        الحقيقة مافيش حد يقدر غير ربنا !!!

                        ( "مينا" بضيق ) : كفاية تفكير بقى ... أنا خلاص مش هقدر أضحك على نفسي أكتر من كده ... مش هقدر أعاند وأكابر أكتر من كده !!! هبقى بستهبل بصراحة ...!!

                        طيب أعمل ايه .... ؟؟ أسلم ؟؟

                        لا لا لا .. يااااه دا أنا حتى مش هقدر أفكر في الفكرة دي حتى بصوت عالي ...!!! عمرهم ماهيسيبوني ...!! ده كفاية "ماريز" و"د.نجيب" اللي معايا في شغلي وعارفين عني كل حاجة ... دول ممكن يطربقوها على دماغي !!!

                        وأهلي !!
                        يااااه مش متخيل رد فعلهم ممكن يبقى إزاي !!!


                        والكنيسة ... !! دي المصايب كلها كوم ورد فعل الكنيسة كوم تاني .... !!

                        هقدر أواجه المصايب دي كلها إزاي ...؟؟؟!!!

                        ( "مينا" يطبق بيديه على رأسه بشده ) : آآآه يا دماغي .. التفكير هيقتلني ... !!!

                        الوضع دلوقت بقى مختلف .... واللي أنا فيه اصعب بكتير من الأول ... أنا كنت الأول ماليش حجة ومش عارف حاجة ... لكن المصيبة دلوقت إني قريت الكتاب المقدس وقريت القرآن وقارنت بنفسي وعرفت الحق !!!!
                        عرفت الحق فين ... عرفت إن القرآن هو الحق ... وللأسف... للأسف الشديد .... كنت كل السنين دي بعبد بني آدم زيه زيه والحق في حتة تانية خالص ... بس الفرق إني كنت الأول مش عارف ودلوقت أنا عرفت !!! ... أعمل ايه وأتصرف إزاي ... ؟؟!! دماغي هتنفجر !!!!!

                        أسلم ....؟ لا لا أنا خايف من اللي ممكن يعملوه فيا لو عرفوا ... خايف من رد الفعل !! أنا خايف...!!! خايف !!! خايف !!!!


                        .................................................. ............
                        ( أخوتي الكرام ... "مينا" الآن عرف الحق من الباطل .... ولكنه متردد وخائف من ردة فعل أهله والكنيسة ... "مينا يظن أنه سيكون بمفرده ... هيا نبعث له رسائل في صورة مشاركات ... نشد فيها من أزره ونطمئنه ... ونشجعه على اتخاذ هذه الخطوة ونذلل له الصعاب ونخبره فيها أنه لن يكون بمفرده ... أرجو ممن مروا على هذا الموضوع أن يكتبوا مشاركة فيه لتشجيع "مينا" وحثه على الإسلام .... من يبدأ بأول sms??
                        اللَّهُ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ سورة النور (35)

                        تعليق


                        • بارك الله فيكِ الاخت الفاضلة سارة انور عكاشة
                          رسالتى الى كل مسيحى ابحث عن الطريق الحق وتأكد انك لو بحثت باخلاص وبنية الوصول للحقيقة ستصل الى الله و سيساعدك الله للوصول اليه و اذا وصلت اليه كما وصل مينا لا تخف من اى شىء لان من كان معه الله فلا يوجد احد ضده ومن كسب الله الحق فلن يخسر احد اواى شىء ابدا فيا كل مينا فى هذة الدنيا تذكر ان بعد الحياة اما جنة و اما نار ولك انت الخيار فايهما تختار الجنة ام النار خوفاً من رد فعل الاهل و الاصدقاء و الكنيسة خوفا من ترك المنصب و الجاه و المال 000أخى بعد ان عرفت الحقيقة لا تترد لاتترد لا تترد و توكل على الله حتى لا تندم فى يوم لا ينفع فيه الندم .

                          تعليق


                          • بسم الله الرحمن الرحيم
                            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                            الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
                            أخي مينا
                            اتمنى من الله سبحانه وتعالى أن يشد من أزرك ويعينك على اتخاذ القرار السليم ويمن عليك بالاسلام.......ولا تخشى من أي انسان ولا من الكنيسة ولا من زملائك المسيحيين في العمل
                            أرى بفضل من الله أنك توغلت في الدين الاسلامي وارى ايضا انك أصبح عندك حجج وأدلة دامغة على ما فيه النصارى من ضلال

                            سر على بركة الله.....وأخوك موجود وفي ضهرك ويشيل عنك أي اذى ان شاء الله


                            أخوك في الله


                            أبو عمر
                            مــالــيــزيــا
                            سِـحْـرُ الـشَّـرْقِ


                            من مواضيعي

                            تعليق


                            • توكل على الله يا مينا
                              ها قد عرفت الحق فما الذي يمنعك من اتباعه
                              قلها يا اخي وتوكل على الله ولا تتردد اسلم تسلم
                              اتخشى الناس والله احق ان تخشاه............
                              قلها والله معك ان شاء الله ونحن ان شاء الله معك

                              تعليق


                              • نهاية رائعة و لم تخطر ببالي قط !

                                أقول لمينا :
                                لا تتردد وأسلم قبل أن يأتي يوم لاينفع فيه الندم

                                تذكر قول الله تعالى : ( الذين قال لهم الناس إن الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم إيمانا وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل * فانقلبوا بنعمة من الله وفضل لم يمسسهم سوء واتبعوا رضوان الله والله ذو فضل عظيم ( 173-174 آل عمران )

                                والهجرة حق على من لا يستطيع أن يقيم الدين بسبب الخوف من القتل أو الاضطهاد ؛ فهاجر في سبيل الله

                                هنيئاً لك عندما تسلم فيغفر الله لك جل ما اقترفته من ذنوب قبل إسلامك ؛ فتعود كيوم ولدتك أمك

                                لا تخش الموت إن كنت مسلماً مؤمناً لأن الدنيا سجن المؤمن ؛ فإذا أنت خرجت منها فقد خرجت من السجن
                                وحين ترى جنة الله الواسعة تقول يا ليت قومي يعلمون بما غفر لي ربي وجعلني من المكرمين

                                تعليق

                                مواضيع ذات صلة

                                تقليص

                                المواضيع إحصائيات آخر مشاركة
                                ابتدأ بواسطة *اسلامي عزي*, منذ 2 أسابيع
                                ردود 0
                                27 مشاهدات
                                0 معجبون
                                آخر مشاركة *اسلامي عزي*
                                بواسطة *اسلامي عزي*
                                 
                                ابتدأ بواسطة زين الراكعين, منذ 4 أسابيع
                                ردود 0
                                25 مشاهدات
                                0 معجبون
                                آخر مشاركة زين الراكعين  
                                ابتدأ بواسطة زين الراكعين, 9 مار, 2024, 05:43 م
                                ردود 0
                                59 مشاهدات
                                0 معجبون
                                آخر مشاركة زين الراكعين  
                                ابتدأ بواسطة زين الراكعين, 5 مار, 2024, 10:20 ص
                                ردود 3
                                47 مشاهدات
                                0 معجبون
                                آخر مشاركة زين الراكعين  
                                ابتدأ بواسطة *اسلامي عزي*, 23 ينا, 2024, 11:53 م
                                ردود 0
                                18 مشاهدات
                                0 معجبون
                                آخر مشاركة *اسلامي عزي*
                                بواسطة *اسلامي عزي*
                                 
                                يعمل...
                                X